Waarom je VAA in 2026 (waarschijnlijk) niet zal stijgen

27 mei 2025Fleet.be
Waarom je VAA in 2026 (waarschijnlijk) niet zal stijgen

DE ESSENTIE

Voor bedrijfswagens met een klassieke verbrandingsmotor of een zelfopladende hybride is het VAA in 2026 naar verwachting stabiel – geen reden tot paniek, maar ook geen spectaculaire daling. Enkel wie vandaag nog geniet van het minimum VAA, zal in 2026 een lichte stijging voelen. En voor elektrische en plug-in hybride voertuigen blijft alles voorlopig zoals het is… tenzij de fiscale spelregels alsnog veranderen.

Het ziet ernaar uit dat bestuurders met een bedrijfswagen op benzine, diesel, CNG, LPG of zelfopladende hybride in 2026 hun Voordeel Alle Aard (VAA) niet zullen zien stijgen. Tenzij… ze in een heel specifiek scenario vallen.

Waarom is dit goed nieuws?

Het VAA van bedrijfswagens wordt elk jaar opnieuw berekend op basis van twee parameters: de cataloguswaarde van het voertuig en de CO₂-uitstoot. Cruciaal daarbij zijn de jaarlijkse CO₂-referentiewaarden, die gebaseerd zijn op de gemiddelde uitstoot van alle nieuw ingeschreven wagens in het voorgaande jaar.

De afgelopen jaren werd die gemiddelde sterk gedrukt door de opmars van elektrische bedrijfswagens in de vloten. Omdat die geen CO₂ uitstoten, daalden de referentiewaarden telkens aanzienlijk – met als gevolg dat het VAA voor verbrandingsmodellen jaar na jaar omhoog ging. Maar daar lijkt nu verandering in te komen.

Particulieren duwen CO2 gemiddeld omhoog

Sinds kort kopen ook particulieren opnieuw meer nieuwe wagens – en dat zijn nog steeds vooral modellen met een klassieke verbrandingsmotor of zelfopladende hybrides. Aangezien deze voertuigen meer CO2 uitstoten, zal de gemiddelde uitstoot van alle nieuw ingeschreven auto’s in 2025 naar verwachting stijgen. En dat betekent: hogere CO2-referentiewaarden voor het VAA in 2026. Voor bestuurders van een bedrijfswagen met een verbrandingsmotor betekent dit een mogelijke daling van het VAA. Althans, in theorie.

Dalende VAA? Vergeet het maar (meestal)

Er bestaat namelijk een mechanisme in de wetgeving dat voorkomt dat het berekende VAA zomaar daalt, zelfs als de referentiewaarden stijgen. In de praktijk komt het erop neer dat het VAA voor bedrijfswagens met verbrandingsmotor in 2026 stabiel zal blijven ten opzichte van 2025, tenzij je vandaag het minimumbedrag betaalt.

Dat komt omdat het minimum VAA elk jaar geïndexeerd wordt en op die manier dus wél stijgt:

2020: € 1.360
2021: € 1.370
2022: € 1.400
2023: € 1.540
2024: € 1.600
2025: € 1.650

Een kleine rekensom leert ons dat we de voorbije jaren een stijging zagen van gemiddeld 4,3%. Indien we dat percentage doortrekken, zou het minimum VAA in 2026 kunnen uitkomen op circa €1.721.

En wat met elektrische en plug-in hybride wagens?

Voor elektrische en plug-in hybride bedrijfswagens blijft het VAA ook in 2026 berekend via een specifieke formule, waarin CO₂-uitstoot geen rol speelt. Hier telt enkel de cataloguswaarde, vermenigvuldigd met een vast percentage van 4%, aangepast via een leeftijdscoëfficiënt.

Die formule resulteert vaak in een VAA dat op of onder het minimumbedrag blijft. Wie dus onder het minimum uitkomt, wordt automatisch terug opgetrokken naar dat wettelijke minimum.

Inkart webbanner Auto idee 1460 x 1460
Mazda_2974_BENL_M6e_300x600

Gerelateerde berichten

Bekijk alles
Opinie: Beste Melissa, we hebben geen extra regeltjes voor een lagere snelheid nodig

Opinie: Beste Melissa, we hebben geen extra regeltjes voor een lagere snelheid nodig

28 mei 2025William
BMW i4 wordt efficiënter… en krijgt meer dan 600 pk!

BMW i4 wordt efficiënter… en krijgt meer dan 600 pk!

28 mei 2025Yeelen Möller
Op bezoek in de Alpine-fabriek waar de passie duidelijk overheerst

Op bezoek in de Alpine-fabriek waar de passie duidelijk overheerst

28 mei 2025William