De Japan Mobility Show staat boordevol interessante concepts, zoals de Toyota Corolla Concept en de Mazda Vision X-Coupe. Maar ook de kleine kei cars kunnen best charmant zijn, zoals Suzuki bewijst met de e-Sky!
Kei cars zijn een specifieke voertuigcategorie in Japan, die dankzij hun compacte formaat en bescheiden motoren van lagere wegenbelasting genieten. Sommige kei cars zijn zo populair dat ze ook tot in Europa geraken, al dan niet met een aangepaste motor. Denk aan de Suzuki Jimny en de Daihatsu Copen. En waarom ook niet deze Suzuki e-Sky, die een betaalbaar elektrisch alternatief zou kunnen vormen voor de Dacia Spring en Leapmotor T03?

Mini van buiten…
De Suzuki e-Sky is officieel nog een concept, maar heel veel zal er niet meer aan moeten veranderen om in productie te kunnen gaan. Hier en daar een ander lijntje om de koetswerkdelen produceerbaar te maken, andere velgen, … Maar de vorm ligt in ieder geval al vast. En hetzelfde geldt voor zijn afmetingen: 3.395 mm lang, 1.475 mm breed en 1.625 mm hoog. Dat zijn namelijk de vereisten om in aanmerking te komen voor het kei car-statuut. Al zou hij nog iets verbreed kunnen worden voor internationale markten.

… maar maxi van binnen
Het interieur van de Suzuki e-Sky is ook al functioneel, met een randje futurisme. Hier verwachten we nog een meer sobere materiaalkeuze en een ‘normaal’ stuurwiel voor de productieversie. Ook die bloempot lijkt ons eerder een veiligheidsrisico dan een nuttige toevoeging. Maar hij krijgt hoe dan ook vier zitplaatsen en verrassend veel binnenruimte dankzij zijn hoekige vorm. Hier zijn de Japanners dan ook al decennialang experts in.

270+ km autonomie
Onder de motorkap van de Suzuki e-Sky, of tenminste in de bodem, zit een elektrische aandrijving. Details krijgen we nog niet, maar Suzuki mikt op een rijbereik van meer dan 270 km. Dat is in ieder geval meer dan de Spring en T03 die we hierboven vermeldden. Je moet al richting de Citroën ë-C3 Comfort Range gaan, vanaf 23.300 euro, om meer te krijgen. Wat ons meteen een prijstarget geeft voor als Suzuki besluit de e-Sky te exporteren naar Europa. Een mini-EV voor minder dan 20.000 euro van een niet-Chinees merk, is dat iets waar we warm van worden? Of moeten we dan toch eerder richting Dacia kijken?











