Nissan Micra is terug als EV met Frans DNA (video)

21 mei 2025Yeelen Möller
Nissan Micra is terug als EV met Frans DNA (video)

DE ESSENTIE

Nissan heeft de hulp ingeroepen van Renault om zijn Europese gamma te elektrificeren, en deze nieuwe Micra EV is daar het eerste resultaat van. De Japanse stadswagen neemt de basis over van de R5 E-Tech, maar krijgt wel een eigen snoetje. De technische details en het interieur zijn echter identiek gebleven aan het Franse model. De nieuwe Nissan Micra EV wordt later in 2025 gelanceerd, de prijzen zijn nog niet bekend.

De zesde generatie Nissan Micra is hier, en het stadswagentje breekt grondig met zijn verleden. Hij kreeg niet enkel een radicaal ander design, maar is voortaan exclusief elektrisch. Waarom? Omdat de Japanners leentjebuur zijn gaan spelen bij Renault…

Je kon het misschien al raden door naar de flanken te kijken van de nieuwe Nissan Micra EV: dit is feitelijk een gerebadgede Renault 5 E-Tech. Toch hebben de Japanners een volledig eigen neus en kont gegeven aan het model, te danken aan de Europese designstudio van het merk in Londen. De ronde lichtsignatuur is herkenbaar van het 20-23 EV Concept uit 2023, een sportieve designstudie die toen al op hetzelfde AmpR Small-platform stond als de R5. Een verrassing mag deze samenwerking dus niet zijn.

Eigen uiterlijk voor de Nissan Micra EV, maar identiek interieur

Het interieur van de Nissan Micra EV komt grotendeels overeen met dat van de Renault 5 E-Tech, maar de materialen en kleuren zijn wel iets anders. Klanten krijgen de keuze uit drie ‘sferen’: Modern, Audacious (gedurfd) of Chill. Je krijgt nog steeds een bestuurdersdisplay van 10,1 inch en een centraal aanraakscherm van dezelfde grootte, met Android Automotive als besturingssysteem. Dat omvat geïntegreerde Google-diensten zoals Google Maps, en de mogelijkheid om externe apps zoals Spotify of Waze rechtstreeks te installeren via de Google Play Store.

Tot 408 km autonomie

Door dat specifieke EV-platform is de nieuwe Nissan Micra dus exclusief elektrisch geworden, maar net als bij de R5 E-Tech zouden de prijzen relatief betaalbaar moeten blijven. Er zijn twee batterijpakketten om uit te kiezen: een goedkoper pakket van 40 kWh, goed voor een WLTP-autonomie van 308 km, en een batterij van 52 kWh voor tot wel 408 km range. De vermogens bedragen respectievelijk 122 en 150 pk, net als bij de R5, en snelladen van 15 tot 80% kan in 30 minuten dankzij een maximaal laadvermogen van 80 of 100 kW. Een warmtepomp is zelfs standaard, wat zelfs bij sommige veel duurdere modellen niet het geval is.

Ook vanaf 25.000 euro?

De nieuwe Nissan Micra is speciaal voor Europa ontworpen en wordt dus vanaf de lancering beschikbaar op onze markten, maar wanneer precies is nog onduidelijk. Nissan spreekt over “later dit jaar”. Wat de prijzen betreft: die zullen min of meer overeenkomen met die van de R5 E-Tech, waarbij de goedkoopste Nissan Micra EV rond de 25.000 euro zal kosten, terwijl de beter uitgeruste versies eerder rond de 30.000 à 35.000 euro over de toonbank zullen gaan.

Inkart webbanner Auto idee 1460 x 1460
Mazda_3134_BENL_M6e_1466x2932

Gerelateerde berichten

Bekijk alles
Video / Interview: Is Jim Farley (Ford) de eerste CEO die het Chinese beest in de ogen durft te kijken?

Video / Interview: Is Jim Farley (Ford) de eerste CEO die het Chinese beest in de ogen durft te kijken?

18 juli 2025William
Retro tot nu: 50 jaar BMW 3-Reeks in zeven generaties

Retro tot nu: 50 jaar BMW 3-Reeks in zeven generaties

17 juli 2025William
Test Mercedes CLA EQ: De grote sprong voorwaarts

Test Mercedes CLA EQ: De grote sprong voorwaarts

17 juli 2025Yeelen Möller