Vier jaar nadat de Japanse autofabrikant zich van de Europese markt terugtrok om te focussen op de thuismarkt en Azië, is Mitsubishi terug. Deze week werd in Brussel in wereldpremière de Eclips Cross EV gepresenteerd, een volledig elektrische compacte SUV, gebouwd in de fabriek van de Renault-Nissan-Mitsubishi Alliance in Douai, Frankrijk.
Omdat hij hetzelfde AmpR Medium EV-platform deelt als de Renault Scénic en Mégane E-Tech Electric, kun je vergelijkbare prestaties verwachten van deze compacte familie-SUV, die voor hetzelfde publiek bedoeld is. In Europa is de C-segment SUV het meest populair, een segment dat +60% van de verkochte wagens uitmaakt.
De nieuwe Eclipse Cross komt eerst op de markt in een ‘long range’ versie, in 2026 gevolgd door een variant met kleinere batterij en minder vermogen voor het middensegment. Deze eerste versie heeft een synchrone permanentmagneetmotor, goed voor 160 kW (220 pk) en 300 Nm koppel. Genoeg vermogen voor een topsnelheid van 170 km/u en een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 8,4 seconden.
Europees design op maat
Met het 87 kWh batterijpakket zou dat een actieradius van 600 km (WLTP) moeten opleveren, vergelijkbaar met de 620-630 km van Renaults Scenic E-Tech Electric. Hij ondersteunt zowel Mode 2 opladen via een stopcontact thuis als Mode 3 AC opladen tot 22kW en DC snelladen tot 150 kW. Voor Mitsubishi is deze nieuwe Eclipse een ‘global car’, speciaal ontworpen door de studio in Frankfurt, Duitsland, voor de Europese markt.
Mitsubishi maakt het verschil in deze Eclipse Cross met wat het “een frisse interpretatie van het Mitsubishi Motors Dynamic Shield” noemt. “Het next-gen design biedt een driedimensionale, zeshoekige oppervlaktestructuur die zowel kracht als verfijning uitstraalt. Het zeshoekige motief aan de achterzijde is ontworpen om het DNA van het merk uit te drukken en de auto direct in de familie te plaatsen. Aan de achterkant zorgen het zeshoekige motief – de uitdrukking van Mitsubishi Motors DNA – en horizontaal geplaatste LED-lampen voor aantrekkingskracht, terwijl ze de algehele stabiliteit en krachtige houding benadrukken.”
Als algemene beoordeling kunnen we zeggen dat het design zeker te smaken valt, al blijft het natuurlijk visueel een Renault met Mitsubishi badges. Misschien hadden de designers toch iets meer creativiteit en onderscheid kunnen bewerkstelligen.
Comfortabele gezinsauto
De Eclipse Cross EV is een compacte maar comfortabele gezinsauto met veel ruimte en Europese afmetingen: 4.470 mm in de lengte, 1.860 mm in de breedte en 1.570 mm in de hoogte. De bagageruimte is 478 liter, 1.670 liter met de achterbank neergeklapt.
Het interieur van de nieuwe Eclipse Cross combineert praktische elementen met een gevoel van luxe. Hoogwaardige materialen en geraffineerde details moeten de moderniteit en ruimte benadrukken, terwijl LED-ambianceverlichting en het elektrochromatisch glazen dak over de volledige lengte, voor extra uitstraling zorgen.
Het 12,4 inch infotainmentscherm dient als centrale interface. Dat wordt aangevuld met een 12,3 inch Digital Driver Display, dat voor de chauffeur de meest essentiële informatie weergeeft. Net als bij de Renaults zijn er ingebouwde apps en diensten van Google beschikbaar, waaronder Google Maps, dat navigatie met ePOI’s, realtime kaarten en live verkeersinformatie biedt. Apple CarPlay en Android Auto zijn ook standaard.
Prijzen zoals de Renault Scenic
De Mitsubishi Eclipse EV komt in verschillende trimversies, Intense, Intense+ en Instyle, maar de prijzen staan nog niet vast. Volgens Roland van Banning, Managing Director Mitsubishi Motor Sales Nederland (MMSN), zal de prijs gelijk zijn aan of iets hoger liggen dan die van zijn broertje bij Renault. Dat zou dan rond de €46.990 moeten liggen.
De Eclipse Cross EV zal zijn officiële Europese debuut maken op het volgende Autosalon van Brussel in januari 2026, maar zal al eerder beschikbaar zijn via een select dealernetwerk dat Mitsubishi Motor Sales Nederland B.V. aan het werven is onder voormalige Mitsubishi-dealers en anderen.