Vorig jaar werd de Kia EV9 GT voorgesteld op het salon van Los Angeles, tegen eind dit jaar mogen we deze sportieve kolos ook op onze wegen verwachten. Maar tegen welke prijs?
Na de bijzonder potente EV6 GT is Kia druk bezig met al zijn elektrische EV-modellen van extra pit te voorzien. De eerste in de rij is de grote EV9, het vlaggenschip van het gamma met 7 zitplaatsen. Die wordt een stuk sportiever als EV9 GT, maar legt de lat wel wat minder hoog dan zijn kleine broer.
Minder heet dan de EV6 GT
Waarmee we niet willen zeggen dat de Kia EV9 GT niet krachtig of snel genoeg is. Met een vermogen van 508 pk weet de 5 meter lange SUV in slechts 4,6 seconden van 0 naar 100 km/u op te trekken. Maar toch: dat is 142 pk minder en 1,1 seconde langer dan de EV6 GT… Kia zal beseffen dat deze kleerkast op wielen simpelweg nooit écht dynamisch zal worden. De Koreanen lijken dus voor een gebalanceerde set-up te gaan. Dit is en blijft een grote, praktische familiewagen. Hij heeft zelfs met een maximaal trekvermogen van 2,5 ton!
Subtiel aangepakt
De uiterlijke verschillen van de Kia EV9 GT blijven beperkt tot extra LED-lampjes in de grille en specifieke 21-duimsvelgen waarachter gifgroene remklauwen schuilen. Die typische accentkleur van de GT-modellen van Kia is ook terug te vinden in het interieur: daar zie je het op de stoelen, in de sfeerverlichting en op de specifieke GT-knop op het stuur. Daarmee kan je met één druk op de knop het volle potentieel van deze sportieveling inschakelen.
Scherper onderstel en zelf ‘schakelen’
En daarmee moet je meer kunnen dan enkel een snel stoplichtsprintje trekken. De Kia EV9 heeft een specifiek onderstel gekregen met adaptieve dempers. Die moeten comfortabel zijn in de gewone rijmodi, maar ook de koets onder controle houden in de Sport- en GT-modi. Er is zelfs een elektronisch sperdifferentieel beschikbaar om de tractie en dynamiek in de bochten te optimaliseren! Als kers op de taart krijg je, net als bij de EV6 GT en de Hyundai Ioniq 9, een virtuele versnellingsbak die schakelmomenten en het geluid van een benzinemotor simuleert.
Vanaf net geen 100.000 euro
De Kia EV9 GT krijgt dezelfde batterij als de reguliere versies van de grote elektrische SUV. Met een capaciteit van 99,8 kWh zou het WLTP-rijbereik ongeveer 500 km moeten bedragen. En dankzij de 800 V-architectuur kan je van 10 tot 80% snelladen in 24 minuten. De prijs voor al dit moois? Vanaf 95.490 euro in België. Daarmee is de Kia EV9 GT ongeveer 10.000 euro duurder dan het vroegere topmodel, de EV9 GT Line AWD met 384 pk en dezelfde batterij. De eerste modellen zouden nog voor het einde van 2025 moeten toekomen in ons land.