Honda toont compacte 0 α SUV en mini-hot hatch Super-ONE in Tokio

30 oktober 2025Yeelen Möller
Honda toont compacte 0 α SUV en mini-hot hatch Super-ONE in Tokio

DE ESSENTIE

  • Honda toont twee modellen met Europees potentieel in Tokio.
  • Honda 0 α is een middelgrote SUV op het next-gen 0 Series-platform.
  • Lage batterij en compacte, efficiënte aandrijving belooft veel binnenruimte.
  • Op de markt vanaf 2027.
  • Super-ONE is sportieve kei car.
  • Komt ook naar het VK, maar mogelijk blijft het stuur aan de verkeerde kant.

Honda pakt uit op het salon van Tokio met twee elektrische modellen die allebei hun weg naar Europa zouden kunnen vinden. De Honda 0 α is een compactere SUV op basis van het “revolutionaire” 0 Series-platform, terwijl de Super-ONE voor elektrisch rijplezier in zakformaat moet zorgen.

Honda en elektrische auto’s, het is wat een moeilijke start geweest. De kleine Honda e mocht de spits afbijten in Europa en deed ons smelten met zijn design, maar ook fronsen met zijn rijbereik. De volgende stap was de Honda e:Ny1, een compacte elektrische SUV op basis van de HR-V. Maar zijn onbegrijpelijke naam en matige prestaties deden ons hem al snel vergeten. Vanaf volgend jaar zouden de Japanners echter een inhaalbeweging moeten maken. Dan wordt het gloednieuwe 0 Series-platform gelanceerd, maar zal er ook een kleine kei car de oversteek maken naar Westerse oorden…

Compacte SUV op het 0 Series-platform

Laten we beginnen met de 0 Series. Die werd op de CES-beurs in Las Vegas voorgesteld in 2024 met een paar bijzonder scherp getekende concepts. Begin dit jaar kwam er een update met twee meer concrete modellen: de 0 Saloon en de 0 SUV. Nog steeds met een bijzonder design, maar al wat dichter tegen de realiteit. En op de Japan Mobility Show, die vandaag zijn deuren heeft geopend, staat nu een derde model te blinken: de Honda 0 α, een meer compacte elektrische SUV met dezelfde look als zijn grote broer.

Voor andere markten dan de VS

Details geeft Honda nog niet, enkel dat deze 0 α op hetzelfde 0 Series-platform staat en in 2027 op de markt moet komen. Dat is een jaartje later dan de grotere modellen. Maar waar die laatsten vooral voor de Verenigde Staten zijn bedoeld, is deze 0 α vooral ontworpen voor markten waar ze kleinere modellen appreciëren. Denk aan Japan en India, maar waarom niet ook Europa? Honda belooft een bijzonder ruim interieur voor het formaat (dat we niet kennen) dankzij een compacte aandrijflijn en een laag batterijpakket. Laat ons hopen dat we binnenkort meer details krijgen.

Super-ONE: hot hatch in zakformaat

Aan de andere kant van de Honda-stand staat deze schattige Super-ONE. Het is de sportversie van de N-One e, een elektrische kei car die vooral in Japan wordt verkocht. Maar in tegenstelling tot zijn bravere broertje, komt de Super-ONE wél naar Europa! Of toch naar het Verenigd Koninkrijk, waar hij eerder dit jaar al op het Goodwood Festival of Speed te zien was. De Super-ONE onderscheidt zich met zijn dikke bodykit, sportvelgen en kuipzetels in het interieur.

270 km range

Of er ook mechanische verschillen zijn, geeft Honda opnieuw niet mee. Enkel dat de range minstens 270 km moet bedragen. En of we hem ook in België mogen verwachten? We zouden het leuk vinden, maar dan moet Honda een versie ontwikkelen met het stuur aan de juiste kant. Als de Japanners dat de moeite vinden, zou dit wel een leuk alternatief kunnen worden voor de Dacia Spring

jesco-banner-auto-info-1460x1460px v2
Mazda_3134_BENL_M6e_1466x2932

Gerelateerde berichten

Bekijk alles
Van Bigster tot een Benz: dit zijn de genomineerden voor Car of the Year 2026

Van Bigster tot een Benz: dit zijn de genomineerden voor Car of the Year 2026

31 oktober 2025William
Opinie: Polestar begint stilaan door te breken, maar er zijn nog valkuilen

Opinie: Polestar begint stilaan door te breken, maar er zijn nog valkuilen

30 oktober 2025William
Suzuki e-Sky: ook kei cars gaan elektrisch

Suzuki e-Sky: ook kei cars gaan elektrisch

29 oktober 2025Yeelen Möller