Nieuwe auto’s worden op sommige vlakken steeds beter. Denk maar aan hun efficiëntie (vooral van EV’s), infotainment, wegligging en veiligheid. Toch zijn er enkele irritante eigenschappen die we op steeds meer auto’s tegenkomen, of het nu door regelgeving is, door besparingen of gewoon door de wil van designers. Dit zijn de 5 zaken waar we ons het vaakst aan ergeren tijdens onze tests!
Irritante rijhulpsystemen
Op stip op nummer één zijn wel de ergerlijke piepjes, flitsende waarschuwingen en, in het ergste geval, onnodige stuur- of remingrepen die nieuwe auto’s uitvoeren als ze gevaar opmerken… ook al is er helemaal niets aan de hand! Een groot deel hiervan is de schuld van de Europese regelgeving, die bepaalde veiligheidssystemen verplicht heeft gemaakt. De snelheidswaarschuwing, rijstrookassistent en (vanaf deze zomer) de ‘slimme’ aandachtsmonitor zijn daarvan onze grootste ergernissen. Vooral als ze niet in één keer uit te schakelen zijn! Bij sommige merken werken de systemen subtieler en efficiënter dan anderen, maar wat ons betreft zouden ze permanent uitgeschakeld moeten kunnen worden.

Verborgen deurgrepen
Dit is een trend die de laatste jaren sterk is opgekomen, vooral bij elektrische auto’s, maar die gelukkig op het punt staat uitgefaseerd te worden. In China zijn verborgen deurgrepen namelijk verboden vanaf 2027 om veiligheidsredenen. Dat betekent dat we ze niet meer zullen tegenkomen op nieuwe Chinese modellen, maar ook op auto’s van Westerse merken die in China verkocht worden. In theorie zorgen ze voor een betere stroomlijn en een eleganter design. Maar in de praktijk komen ze niet altijd tevoorschijn wanneer je ze nodig hebt, en zorgen ze voor verwarring bij passagiers die bij je willen instappen. Om nog over de veiligheidsrisico’s te zwijgen als de auto een elektrische storing heeft…

Alles via touchscreens
Ook dit is een hype die stilaan op zijn keerpunt staat – of toch deels. Op zich hebben we niets tegen de grote, mooie schermen van vandaag. De GPS is duidelijker dan ooit af te lezen en ook qua entertainment bieden moderne auto’s steeds meer. Maar sommige merken gaan hier wel heel ver in. De klimaatcontrole of de zetelverwarming aanpassen via het scherm kan nog nét door de beugel. Maar je zijspiegels, zetels en zelfs je stuurwiel instellen? Het handschoenkastje opendoen? Laat staan essentiële rijfuncties, zoals de rijrichting?! Het goede nieuws is dat sommige merken doorhebben dat ze te ver zijn gegaan. Volkswagen heeft de knoppen teruggebracht in de ID.3 Neo en ID. Polo, en ook Mercedes zegt in de toekomst zijn grote touchscreens weer te combineren met fysieke bedieningselementen. Halleluja!

Panoramische daken zonder zonnescherm
Vroeger was het nog een luxesnufje (en vaak ook een dure optie) op een zonnedak te hebben, tegenwoordig kom je op steeds meer modellen een groot panoramisch glazen dak tegen. Dat een groot deel ervan niet meer openkan, is één ding. Maar dat ze ook geen zonnescherm meer krijgen, vinden we een stap te ver gaan. Ja, de UV-coating houdt zogezegd de meeste warmte tegen. Maar dat de zon op mooie dagen zoals deze nog steeds in je ogen schijnt, hebben de designers blijkbaar niet aan gedacht. Sommige merken hebben elektrochromatische panelen die met een druk op de knop verduisterd kunnen worden, maar onze voorkeur gaat nog steeds naar een écht zonnescherm om de koelte aan boord te bewaren.

Grote auto’s met weinig ruimte
Dit is deels de schuld van de elektrificering van nieuwe auto’s, en deels de schuld van de steeds strenger wordende veiligheidseisen. Want als automerken steeds meer rekening moeten houden met de plaatsing van grote batterijpakketten én voldoende grote kreukelzones, blijft er steeds minder nuttige ruimte over voor het interieur. Met als gevolg dat je in elektrische auto’s vaak met de knieën opgetrokken zit, met niet genoeg ruimte onder de voorzetels om je voeten comfortabel te kunnen plaatsen. Maar ook sommige klassieke modellen maken zich hier schuldig aan. Zo zijn er heel wat breaks die groter zijn geworden dan hun voorgangers, maar wel een veel kleinere koffer hebben gekregen, en niet per se omdat er een batterij onder de bodem zit. Hier speelt de aerodynamica ongetwijfeld ook zijn rol. Maar hé, mogen we niet verwachten van een grote gezinswagen dat hij ook, euh, groot genoeg is van binnen?




