7 cruciale cijfers over bedrijfswagens in België

26 mei 2025Fleet.be
7 cruciale cijfers over bedrijfswagens in België

DE ESSENTIE

Fiscale en sociale maatregelen stimuleren werkgevers en werknemers om voor groener vervoer te kiezen. We zetten de 7 meest opvallende bevindingen op een rij – de concrete cijfers achter de groene omslag.

Het nieuwste kwartaalrapport van de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid (RSZ), dat de periode van het eerste kwartaal 2022 tot en met het vierde kwartaal 2024 behandelt, toont een duidelijke evolutie in het Belgische bedrijfswagenpark. We vatten de conclusies samen in 7 interessante cijfers.

1. Er waren 572.435 bedrijfswagens eind 2024

Tussen begin 2022 en eind 2024 groeide het totaal aantal bedrijfswagens van 516.198 naar 572.435, goed voor een toename van 10,9 %. Ondanks fiscale prikkels voor alternatieven blijft de salariswagen een populair extralegaal voordeel.

2. De CO₂-uitstoot is gedaald met 34,2 %

De gemiddelde emissie per bedrijfswagen daalde in dezelfde periode van 120 g/km naar 70 g/km. Die forse daling is vooral te danken aan de doorbraak van (plug-in)hybrides en elektrische wagens, ondersteund door een hogere CO2-solidariteitsbijdrage voor benzine- en dieselmodellen.

3. Elektrisch domineert nieuwe inschrijvingen

Op 31 december 2024 waren 19.527 van de nieuw ingeschreven bedrijfswagens volledig elektrisch. In de industriesector haalden EV’s zelfs een recordaandeel van 67,5 % (2.513 van de 3.726 inschrijvingen). Ook in technische en wetenschappelijke bedrijven ligt het aandeel rond de 61,6 %.

4. De laagste CO2-bijdrage: € 20,83 per maand

Terwijl fossiele voertuigen steeds duurder worden (de CO2-coëfficiënt stijgt van 2,25 in 2023 naar 2,75 in 2025 en tot 5,5 in 2027), blijft de CO2-solidariteitsbijdrage voor elektrische auto’s beperkt tot € 20,83 per maand. Dat verschil maakt de keuze voor EV’s financieel aantrekkelijker voor werkgevers én werknemers.

5. Het mobiliteitsbudget worstelt bij 0,21 %

Het mobiliteitsbudget – bedoeld als alternatief voor de klassieke bedrijfswagen – kende eind 2024 slechts 13.755 gebruikers, goed voor 0,21 % van de werknemers met recht op een bedrijfswagen. Vooral in de technische en industriële sectoren zien we een lichte concentratie (2.135 resp. 1.657 deelnemers), maar overall blijft uptake teleurstellend.

6. VAA op recordniveau: € 684,4 mln

Het totale Voordeel Alle Aard (VAA) – de belastbare waarde van privégebruik – steeg met 22,8 % tot € 684,4 miljoen tegen eind 2024. Het gemiddelde VAA-per-werknemer (± € 6.547) blijft onder controle door lagere emissies en de wettelijke plafondregel van 4 % voor elektrische modellen.

7. 59.019 werkgevers bieden een bedrijfswagen aan

Ook het aantal bedrijven dat een wagen ter beschikking stelt, nam met 3,6 % toe (van 56.962 naar 59.019). Dit cijfer zou mogelijk nog hoger liggen, aangezien sommige werknemers via persoonlijke ingrepen hun VAA verminderen en zo in de officiële statistieken buiten beeld blijven.

Inkart webbanner Auto idee 1460 x 1460
Mazda_2974_BENL_M6e_300x600

Gerelateerde berichten

Bekijk alles
Opinie: Beste Melissa, we hebben geen extra regeltjes voor een lagere snelheid nodig

Opinie: Beste Melissa, we hebben geen extra regeltjes voor een lagere snelheid nodig

28 mei 2025William
BMW i4 wordt efficiënter… en krijgt meer dan 600 pk!

BMW i4 wordt efficiënter… en krijgt meer dan 600 pk!

28 mei 2025Yeelen Möller
Op bezoek in de Alpine-fabriek waar de passie duidelijk overheerst

Op bezoek in de Alpine-fabriek waar de passie duidelijk overheerst

28 mei 2025William