Test Volvo EX30: Gegokt en gewonnen

14 mei 2025William
Test Volvo EX30: Gegokt en gewonnen

DE ESSENTIE

De kleinste Volvo in de catalogus blijkt een groot Zweeds hart te hebben. Hij verleidt vooral door zijn premium uitstraling, zijn zen-gehalte en zijn prestaties. Dat hij tegenwoordig ook van de band loopt in de enige overgebleven Belgische autofabriek, is een belangrijk pluspunt ter ondersteuning van de lokale economie. In ieder geval heeft Volvo een slimme keuze gemaakt met de ontwikkeling van de EX30.

Met de lancering van de EX30 heeft Volvo een klein risico genomen. Het model is namelijk niet ongelofelijk groot en niet bepaald goedkoop gepositioneerd. En toch is de EX30 een schot in roos. Wij zochten uit waarom deze SUV een gamechanger mag worden genoemd in het segment.

De eerste verleidings-act van de EX30 zit natuurlijk in zijn design. Deze Volvo straalt de kenmerkende Scandinavische eenvoud uit terwijl hij tegelijk een uitgesproken premium imago etaleert. Het ontwerp is een lust voor het oog en zijn minimalistisch lijnenspel wordt nog versterkt door het gebruik van duurzame materialen, zoals gerecycled aluminium en staal, net zoals interieurmaterialen van hergebruikte denim en PET-flessen.

Geen stoere jongen

Waar veel concurrenten kiezen voor drukke lijnen en overdreven futurisme, blijft Volvo met andere woorden trouw aan zijn DNA: rust, eenvoud, en een haast zen-achtige esthetiek. De EX30 oogt compact en vriendelijk, maar met gespierde wielkasten, een herkenbare ‘Thor’s Hammer’-lichtsignatuur en een gesloten grille die zijn elektrische hart verraadt.

De EX30 is absoluut een prettige verschijning in het straatbeeld, maar je merk wel meteen dat je hier met een compacte auto te maken hebt. Met een lengte van net geen 4,23 meter is hij kleiner dan een XC40, en hij mist wat ons betreft dan ook een beetje de stoerheid van zijn grotere broers. Dat kan je wel slim oplossen door grote velgen te kiezen (de velgopties gaan tot 20 inch) of door voor de Cross Country versie te kiezen. Die komt meteen een pak gespierder voor de dag.

Interieur: radicaal anders

Grote velgen of extra bumperschorten dragen natuurlijk niet bij aan het interieur. Dat blijft helaas heel erg compact; achter het stuur en op de passagierszetel zit je voortreffelijk (met dank aan het gekende Volvo-zitcomfort), maar achterin is het behoorlijk krap. Voor kinderen die nog niet in de boomlange tienerfase zitten gaat het nog, maar volwassenen hebben op deze achterbank niets te zoeken. De kofferruimte is met 318 liter eerder bescheiden, maar wel uit te breiden tot 904 liter met neergeklapte achterbank.

En toch toont Volvo binnenin zijn lef. Geen conventionele tellerpartij achter het stuur — alles wat je moet weten, verschijnt op een centraal 12,3-inch verticaal display. Dat lijkt even wennen, maar werkt in de praktijk verrassend goed. Al moet het gezegd dat je net iets te ver je blik moet afwenden om de snelheid te zien. Een gesprekje met een Volvo ingenieur leerde ons wel dat daar aan gewerkt wordt.

Voorts is het interieur luchtig en opgeruimd: geen conventionele knoppen of hendels, en zelfs de luidsprekers zijn vervangen door één soundbar over de volledige breedte van het dashboard. Die slimme ingrepen maken ruimte vrij voor handige opbergvakken, bijvoorbeeld tussen de stoelen of onder het centrale display. Het panorama-dak laat overvloedig licht binnen, al is het niet te openen.

Een kleine raket

Wij reden met de snelste EX30 op de kaart, de Twin Motor Performance. Die heeft twee elektromotoren en een gecombineerd vermogen van 428 pk. Zijn prestaties zijn indrukwekkend. Deze EX30 accelereert van 0-100 km/u in slechts 3,6 seconden, waarmee het de snelste Volvo ooit is. En tegelijk ook sneller dan een Tesla Model Y Long Range en zelfs sneller dan menig sportwagen.

Wie denkt dat een compacte EV braaf moet zijn, vergist zich. De EX30 is verrassend levendig. De Performance-versie met vierwielaandrijving is ronduit indrukwekkend: het koppel is meteen beschikbaar en de grip enorm. De stuurinrichting is dan weer vrij licht, maar toch direct genoeg voor sportief rijden. De vering is stevig zonder oncomfortabel te zijn, en het lage zwaartepunt door de accupositie zorgt voor stabiliteit. In de stad voelt de EX30 heerlijk compact en wendbaar, met een draaicirkel van slechts 10,6 meter.

Rijplezier is er dus met hopen en de acceleratie is ronduit verslavend. Al merk je dat ook aan het verbruik dat vlot richting de 18 à 19 kWh/100 km gaat. Gelukkig kan je wel DC-snelladen tot 153 kW. Daarmee laad je van 10 tot 80% in ongeveer 26 tot 28 minuten. Met een rustige rechtervoet belooft Volvo een rijbereik tot 450 km. In de praktijk is dat eerder 400 km.

Volvo veiligheid inbegrepen

Veiligheid blijft prioriteit nummer één bij Volvo en dus kan de EX30 uitpakken met een indrukwekkende standaarduitrusting. Hij krijgt een scala aan geavanceerde veiligheids- en rijhulpsystemen, waaronder adaptieve cruise control, rijstrookassistentie en een geavanceerd waarschuwingssysteem voor vermoeidheid van de bestuurder.

Op veiligheid wordt dus niet beknibbeld, maar de algemene basisuitrusting is niet erg royaal. Er is wel standaard Google Assistant, park assist, LED koplampen en airco. Maar voor zaken als verwarmde stoelen, een sportstuur, een panoramisch dak, een dual-zone airco, een warmtepomp, 360° camera of elektrisch stoelen, moet je bij de hogere (dus duurdere) versies gaan kijken. Volvo biedt gelukkig momenteel wel interessante Business Editions aan (ook voor particulieren), die zeker de moeite zijn om te bekijken.

Met een vanafprijs aan 38.180 euro (voor de basisversie) is de EX30 correct geprijsd in het compacte EV-premium segment. De versie die je wilt is de Single Motor Extended Range in het complete Plus-uitrustingsniveau. Die betaal je net geen 50.000 euro. Behoorlijk wat geld, maar luister zeker ook eens naar de condities of de leaseprijzen. De uiteindelijke rekening zou nog kunnen meevallen.

Conclusie: kleine Volvo, grote belofte

We begrijpen waarom we zoveel EX30 in het straatbeeld zien. De kleinste Volvo bewijst dat elektrisch rijden geen compromis hoeft te zijn en toch een premium uitstraling kan hebben. De EX30 is stijlvol, vlot, efficiënt en veilig — met net genoeg flair om jonge kopers te bekoren, en voldoende kwaliteit om kritische EV-rijders en leaserijders te overtuigen. Zijn grootste nadeel blijft zijn beperkte binnenruimte, maar dat vergeet je snel dankzij een stevige portie rijplezier en een Zweeds gevoel van rust en welbehagen.

Inkart webbanner Auto idee 1460 x 1460
Mazda_2974_BENL_M6e_300x600

Gerelateerde berichten

Bekijk alles
Test Alfa Romeo Junior Elettrica: Een omweg waard

Test Alfa Romeo Junior Elettrica: Een omweg waard

12 juni 2025William
Hyundai IONIQ 6 N toont alvast zijn blitse spoiler

Hyundai IONIQ 6 N toont alvast zijn blitse spoiler

12 juni 2025BNNY
BMW iX3 maakt indruk: tot 800 km autonomie!

BMW iX3 maakt indruk: tot 800 km autonomie!

12 juni 2025Yeelen Möller