Test Mercedes-AMG CLE53 Coupé: Schoolvoorbeeld van sportieve lifestyle ambities

22 mei 2025BNNY
Test Mercedes-AMG CLE53 Coupé: Schoolvoorbeeld van sportieve lifestyle ambities

DE ESSENTIE

In een (auto)wereld vol EV’s is er absoluut nog plaats voor pure, onversneden emotie. Dat bewijst deze AMG CLE53 Coupé met zescilindermotor en net geen 450 pk.

De Mercedes-AMG CLE53 Coupé krachtpatser zorgt voor de nodige ambiance met zijn wulpse lijnenspel, sportieve details en zescilinder benzinemotor.

Autoconstructeurs beleven zware tijden. Zo moeten ze vandaag de dag zwaar investeren inzake veiligheid, connectiviteit en elektrische aandrijflijnen waardoor bepaalde modellen geschrapt worden. Met de aanhoudende SUV hype in het achterhoofd werden de C-Klasse en E-Klasse coupé en cabrio uitvoeringen de pineut. Maar om de lifestyle consument toch niet te verwaarlozen kwam Mercedes met de gloednieuwe CLE Coupé en CLE Cabrio modellen. Desgewenst zelfs als zuinige PHEV of sportieve AMG te verkrijgen.

Test Mercedes-AMG CLE53 AMG 4MATIC+ Coupe 449 pk i6 C236 (2025)

Sexy lijnenspel met brede heupen en sportieve details

Naar goede gewoonte voorziet Mercedes een aantrekkelijke make-over voor het CLE AMG topmodel. Naast een agressievere grille, grotere velgen (19” of 20”) en een subtiele spoilerlip prijkt er achteraan een vierdelige uitlaat met ronde uitlaatmonden. Ook monteert Das Haus bredere spatschermen en neemt de spoorbreedte toe (voor +58 mm, achter +75 mm). In combinatie met een leuke koetswerkkleur zoals Spectral Blue Magno (oftewel matblauw) en de verdonkerde grille zorgt dat voor een blitse verschijning! Wie wenst kan nog opteren voor twee aanvullende AMG Carbon packs en rode (ipv zilveren) remklauwen.

Test Mercedes-AMG CLE53 AMG 4MATIC+ Coupe 449 pk i6 C236 (2025)

Binnenin oogt alles (hyper)modern met een digitale tellerpartij (12,3”), verticaal gepositioneerd MBUX infotainmentsysteem (11,9”), Burmester 3D Surround Sound System en handig head-up display terwijl hoogwaardige materialen en een piekfijne afwerking voor een premium sfeertje zorgen. Ook hier noteren we een sportieve touch dankzij veel (glimmende) koolstofvezel, contrasterende stiknaden, chroom accenten en vooral die heerlijke sportzetels.

Hoe functioneel moet, kan of mag een sportcoupé zijn?

Dankzij de aanzienlijk breed openende deuren kan je gemakkelijk instappen. Achterin de CLE Coupé plaatsnemen vraagt anderzijds om enige lenigheid. Gezien de aflopende daklijn is de hoeveelheid (been/hoofd)ruimte hier eerder beperkt te noemen. Voor korte(re) ritten lukt het nog net terwijl er ook een babystoel past. In de koffer is er plaats voor 410 liter bagage, al moeten je koffers wel door de smalle kofferopening geraken.

Test Mercedes-AMG CLE53 AMG 4MATIC+ Coupe 449 pk i6 C236 (2025)

Prestaties Mercedes-AMG CLE53

De technisch gerelateerde C-Klasse rekent in zijn C63 AMG topversie op een tweeliter viercilinder PHEV aandrijflijn. Maar voorin de CLE53 AMG Coupé ligt er, enigszins verrassend, gewoon een 3.0-liter zes-in-lijn benzinemotor met 449 pk / 560 Nm. Of zelfs 600 Nm in overboost! Een elektrische compressor zorgt voor de nodige druk bij lagere toerentallen wat zorgt voor de nodige alertheid en snelle vermogensopbouw. Ook aanwezig: 4MATIC+ vierwielaandrijving (met een focus op de achteras) en de 9-traps Speedshift sportautomaat met dubbele koppeling en schakelflippers.

De CLE53 AMG Coupé kan, in optimale omstandigheden, van 0 naar 100 km/u accelereren in 4,2 seconden. Wanneer een topsnelheid van 250 km/u niet zou volstaan kan je dat, in ruil voor 2.300 euro, laten opkrikken tot 270 km/u. Een goed presterend remsysteem zorgt op zijn beurt voor de nodige stopkracht.

In tegenstelling tot de eerdergenoemde C63 AMG plug-in hybride krachtpatser is de CLE53 AMG louter voorzien van 48V mild hybride ondersteuning (23 pk / 205 Nm). Die helpen om waar mogelijk het verbruik te drukken. Toch hou je best rekening met een stevig brandstofverbruik. Bij rustig cruisen op de snelweg schommelt dat rond 10 liter per 100 km, mits wat meer enthousiasme komen er daar gemakkelijk enkele liters bij. Finaal tikten we af op 11,5 liter wat met een volle benzinetank (65 liter) overeenkomt met 560 km actieradius.

Rijgedrag

Aan een gezapig tempo kroont de CLE53 AMG Coupé zich tot een aangename reisgezel met een degelijk comfortgehalte en allerhande moderne rijhulpmiddelen. Dankzij standaard vierwielsturing is deze CLE53 AMG opmerkelijk wendbaar in de stad. In de Sport, Sport+ of Race rijmodus ontploft de onvermoeibare zescilinder (inclusief verslavende soundtrack) en worden onder meer het stuurgevoel en ophanging merkbaar aangescherpt. Vlottere bochtencombinaties vormen vervolgens geen enkel probleem dankzij de variabele vierwielaandrijving en actieve motorsteunen.

Test Mercedes-AMG CLE53 AMG 4MATIC+ Coupe 449 pk i6 C236 (2025)

Voor uitgesproken speelvogels of dynamische meerwaardezoekers is hij misschien niet perfect (wegens respectievelijk geen 500+ pk of met 1.800+ kg te zwaar) maar dat deze CLE53 AMG karakter heeft zal niemand kunnen ontkennen. Vermoedelijk eerder wishful thinking … maar wie weet maakt Mercedes ooit nog werk van CLE AMG Black Series topversie met V8!

Prijzen en concurrenten Mercedes-AMG CLE53

De Mercedes CLE Coupé is de jouwe vanaf 57.233 euro (CLE180 Coupé Luxury Line 170 pk). De AMG CLE53 Coupé heeft een Belgische vanafprijs van 89.903 euro. De leuke optielijst biedt de nodige ruimte tot personalisatie (zowel visueel als functioneel) waarmee het prijskaartje verder oploopt. Zo was de knappe testwagen pakweg 110.000 euro waard. Wie wapperende haren in de dakloze CLE Cabriolet verkiest moet nogmaals 7.865 euro neertellen. Voor de 382 pk sterke Mercedes CLE450 4MATIC Coupé (eveneens met zescilinder benzinemotor) volstaat 83.369 euro.

Test Mercedes-AMG CLE53 AMG 4MATIC+ Coupe 449 pk i6 C236 (2025)

Sportcoupé’s als de Mercedes-AMG CLE worden steeds zeldzamer, zo verdween recentelijk nog de Audi S5 Coupé. Bij BMW vinden we wel nog een M440i Coupé (374 pk, vanaf 76.950 euro) en M850i Coupé (530 pk, vanaf 142.950 euro) terug. Daarnaast moeten we al richting een Porsche 911 of Ford Mustang kijken… De knotsgekke (maar minstens even performante) SUV Coupé’s buiten beschouwing gelaten natuurlijk.

PLUS

  • Looks
  • Levenslustig prestatiepotentieel
  • Wegligging
  • Soundtrack
  • Comfortabel
  • Afwerking/materiaalgebruik
  • Moderne rijhulp, veiligheid, connectiviteit, multimedia, …

MIN

  • Prijs/optiebeleid
  • Klassieke sportcoupé nadelen (beperkte praktische bruikbaarheid, verbruik bij sportieve rijstijl …)
Inkart webbanner Auto idee 1460 x 1460
Mazda_2974_BENL_M6e_300x600

Gerelateerde berichten

Bekijk alles
Test Renault Austral: Tot in de puntjes bijgewerkt

Test Renault Austral: Tot in de puntjes bijgewerkt

24 mei 2025BNNY
Test BYD Dolphin Surf: 3 elektrische versies onder de 25.000 euro

Test BYD Dolphin Surf: 3 elektrische versies onder de 25.000 euro

22 mei 2025William
Test Fiat Grande Panda-e: een waardige opvolger?

Test Fiat Grande Panda-e: een waardige opvolger?

19 mei 2025Yeelen Möller