Skoda Enyaq RS en Enyaq Coupé RS completeren het gamma

10 mei 2025William
Skoda Enyaq RS en Enyaq Coupé RS completeren het gamma

DE ESSENTIE

De Enyaq RS en Enyaq Coupé RS zetten de traditie van Skoda’s RS-modellen voort, die begon met de Octavia RS in 2000. Na onder meer de Fabia RS en Kodiaq RS is de overstap naar elektrisch nu een feit. De eerste elektrische RS-modellen verschenen al in 2022, maar met dit nieuwe duo bevestigt Skoda de wil om volop te blijven inzetten op elektrificatie.

Na de lancering van de vernieuwde Enyaq en Enyaq Coupé op het salon van Brussel, wordt het gamma nu aangevuld met de snelle RS-varianten. Samen met de Elroq RS behoren ze nu officieel tot de snelst accelererende én snelst opladende productiewagens uit de Skoda-stal.

De elektrische prestaties van de Enyaq RS-modellen mogen gezien worden. Onder de motorkap – of beter: onder de vloer – huizen twee elektromotoren die samen goed zijn voor een systeemvermogen van 250 kW (340 pk) en een koppel dat in een fractie van een seconde paraat staat. Resultaat: de Enyaq RS sprint in slechts 5,4 seconden van 0 naar 100 km/u, een tijd die hem tot de snelste productie-Skoda ooit maakt. Vierwielaandrijving is standaard  en de topsnelheid bedraagt 180 km/u, begrensd in functie van de actieradius en veiligheid.

Opladen gaat sneller dan ooit

Naast kracht speelt ook laadsnelheid een hoofdrol. De hoogspanningsbatterij van de Enyaq RS kan aan een DC-snellaadstation worden geladen met een vermogen tot 185 kW. Dat betekent dat je van 10 tot 80% kan bijladen in slechts 26 minuten. Wie thuis of op kantoor laadt, kan dat met een AC-lader aan 11 kW, waarmee de batterij in 8,5 uur volledig vol zit. Het rijbereik is eveneens dik in orde: volgens de WLTP-cyclus haalt de Enyaq RS meer dan 560 kilometer, terwijl de aerodynamischer Enyaq Coupé RS zelfs 570 kilometer aankan op één lading.

Design en technologie

Skoda heeft de nieuwe RS-modellen opvallend vormgegeven. Om te  beginnen liggen ze dankzij het sportonderstel ook al lager bij de grond. Standaard 20-duims Draconis-velgen (optioneel 21-duims Vision-velgen) en opvallende RS-designelementen, waaronder de zwarte Tech-Deck Face met geïntegreerde sensoren, versterken de sportieve uitstraling. Andere exterieurdetails in glanzend zwart, zoals de spiegelkappen, raamlijsten en dakrails, verraden onmiddellijk dat je met een RS te maken hebt. Uniek is de optionele carrosseriekleur Mamba Green, exclusief voor de RS-varianten. De aerodynamica kreeg ook een upgrade: de Enyaq RS haalt een indrukwekkende Cw-waarde van 0,251, de Coupé RS zelfs 0,239 – wat dan weer het rijbereik ten goede komt.

Innovatieve rijbeleving

Skoda claimt dat het rijcomfort en de veiligheid naar een hoger niveau zijn getild. De RS-modellen beschikken over een geavanceerd progressief stuursysteem, krachtigere tweezijde remklauwen en het optionele adaptieve DCC-onderstel met vijftien instelbare dempermodi. Via Driving Mode Select kies je uit meerdere rijmodi, inclusief een speciale tractiemodus voor de vierwielaandrijving. Ook op het vlak van geluid is er keuze: twee externe soundprofielen, “Sport” en “Futuristic”, geven de elektrische kracht extra karakter.

Interieur: sportief en high-tech

Binnenin biedt Skoda twee exclusieve Design Selections: RS Lounge (microvezel Suedia en kunstleder met limoengroene stiksels) en RS Suite (leder en kunstleder met subtiele grijze stiksels). Het interieur wordt gekenmerkt door carbonlook-details, een verwarmd driespaaks sportstuur met RS-logo en luxueuze verwarmbare sportstoelen met massage- en geheugenfunctie.

Het dashboard wordt gedomineerd door een 13-duims infotainmentscherm en een 5-duims Digital Cockpit. Een head-updisplay met augmented reality is optioneel, net als een krachtig CANTON audiosysteem met 12 luidsprekers.

TAGS:EVSkoda
Inkart webbanner Auto idee 1460 x 1460
Mazda_2974_BENL_M6e_300x600

Gerelateerde berichten

Bekijk alles
Xpeng G6 en G9 update: bliksemsnel laden en mooier interieur

Xpeng G6 en G9 update: bliksemsnel laden en mooier interieur

13 juni 2025Yeelen Möller
Speeddate met Xavier Peugeot, CEO van DS Automobiles

Speeddate met Xavier Peugeot, CEO van DS Automobiles

13 juni 2025William
Test Alfa Romeo Junior Elettrica: Een omweg waard

Test Alfa Romeo Junior Elettrica: Een omweg waard

12 juni 2025William