Alle gekheid op een stokje, Porsche maakt (opnieuw) een straatlegale versie van haar Le Mans racewagens. Vandaag de dag een serieuze uitdaging … waar er ongetwijfeld de nodige interesse voor is. Toch blijft het jammer genoeg bij één Porsche 963 RSP exemplaar voor niemand minder dan Roger Penske!
Enkele decennia’s geleden, toen veiligheidsnormen en emissie-eisen nog niet torenhoog lagen, zagen we sporadisch blitse bolides als de Mercedes-AMG CLK GTR of 911 GT1 Straßenversion passeren. De ultieme poster cars aangezien ze gebouwd werden als homologatiemodellen. Dankzij hun bestaan kon er stevig geracet kon worden met hun sportieve bloedbroeders.
Als historisch eerbetoon (30 jaar na 911 GT1 lancering) komt Porsche nu met de 963 RSP, oftewel hun 963 Le Mans racewagen maar dan met een nummerplaathouder (lees: straatlegaat!). De echte connaisseurs zullen diverse (kleine) aanpassingen bemerken net zoals de hogere rijhoogte maar in grote lijnen zijn er weinig ingrijpende visuele verschillen te noteren. Ook de RSP is opgetrokken uit koolstofvezel en kevlar … maar is wel in het Martini Silver gespoten (ipv gewrapt). Dat is dan weer een directe verwijzing naar de oldschool 917, die andere iconische Le Mans racewagen van Porsche. Binnenin de 963 RSP wel een pak luxueuzer, zowel qua afwerking (leer/alcantara) als uitrusting (bekerhouder!).
Hybride V8 powerrrr
De hybride aandrijflijn blijft gewoon (!) op post. Ook hier krijgt de 4,6-liter V8 (met twee turbo’s) de nodige elektro ondersteuning mee. Finaal goed voor 680 pk .. die in de 963 racewagen vaak nog wat gefinetuned wordt naar aanleiding van de Balance of Performance regels. Prestatiecijfers werden niet vrijgegeven maar zullen behoorlijk impressionant zijn.
Porsche 963 is (en blijft vermoedelijk) zéér exclusief
Keerzijde van dit prachtig project, er wordt slechts één exemplaar gebouwd. De Porsche 963 RSP is namelijk het ultieme relatiegeschenk voor Roger Penske (Amerikaanse racepiloot en teameigenaar) waarmee de Duitse sportwagenbouwer al jaren samenwerkt voor hun raceprogramma’s. Reken toch op gemakkelijk enkele miljoenen euro’s. Budget dat de rest van het Porsche VIP cliënteel ook gemakkelijk zal willen neerleggen voor zo’n bolide…