De gloednieuwe Mercedes CLA maakt indruk met zijn vooruitstrevende en zuiver elektrische aandrijflijn. Maar er komt ook een hybride-benzineversie. Weg keuzestress!
Groot feest in Stuttgart want (eindelijk) heeft Mercedes de gloednieuwe CLA gepresenteerd. Dat is nog steeds een knappe compacte vierdeurs coupé, maar de derde generatie CLA krijgt heel wat interessante nieuwigheden. Zo kijk je in primeur op de nieuwe Mercedes designtaal, iets dat je snel merkt aan de riante (futuristische) grille mét verlicht logo en doorlopende LED dagrijverlichting. Ook achteraan zijn de lichtbokken visueel met elkaar verbonden.
Ruim genoeg
Dankzij de toegenomen buitenafmetingen (wielbasis +6,1 cm en +2,9 cm in de hoogte) is er binnenin meer ruimte voor alle passagiers. Een ruimtegevoel dat trouwens nog versterkt wordt dankzij het standaard (!) panoramisch glazen dak. De koffer slikt 405 liter bagage terwijl de kofferopening zelf een beduidend groter/breder werd.
Uiteraard voorziet Das Haus een hoogstaande afwerking en premium materialen. In de topversie (lees: optioneel) komt deze CLA met een MBUX Superscreen dashboard. Dat omvat een digitaal instrumentenpaneel (10,25”) en centraal infotainmentsysteem (14”) terwijl er later nog een extra display (14”) volgt voor de passagier. Extra fierheid is op zijn plaats voor de nieuwe MB.OS software voor zowel rijhulp, veiligheid, connectiviteit als entertainment. Anno 2025 kon een virtuele assistent (AI) uiteraard niet achterblijven. En dankzij toekomstige over-the-air updates is het systeem direct future proof.
Zuiver elektrisch?
Dé nieuwigheid van de derde generatie CLA is de zuiver elektrische aandrijflijn. En daarbij, als primeur voor Mercedes, de obligate frunk vooraan (101 liter extra bagageruimte). Momenteel is er sprake van een achterwielaangedreven CLA 250+ (272 pk) en CLA350 4MATIC (354 pk). En dan heb je inderdaad meteen begrepen dat Mercedes vanaf nu afstapt van de EQ benamingen voor de elektrische modellen.
De combinatie van een grote 85 kWh lithium-ion batterij en efficiënt energieverbruik resulteert in een indrukwekkende actieradius. Zo geraakt de CLA250+ tot maar liefst 792 km (WLTP) ver. Laden kan aan 11 kW (AC) of 320 kW (DC) aan de snellader. Leve de 800V basisarchitectuur! Op termijn volgt er nog een instapversie van de nieuwe CLA EV met een kleinere batterij (58 kWh LFP). Nog goed om weten: Mercedes introduceert voor de CLA een 2-traps versnellingsbak en een luchtzijdige warmtepomp.
Of wil je toch die CLA Hybrid?
Tegen eind 2025 zal Mercedes de nieuwe CLA eveneens aanbieden met een zuinige 1.5-liter viercilinder verbrandingsmotor (inclusief 48V Hybrid ondersteuning). Zonder verdere details vrij te geven maakt Mercedes melding van “drie vermogensklasses en keuze uit voorwielaandrijving en 4MATIC vierwielaandrijving. Kwestie van nogmaals de vernuftige flexibiliteit van het gloednieuwe MMA platform te benadrukken. Tegen de zomer verwachten we meer details omtrent de marktlancering en Belgische prijzen. Vermoedelijk starten die ergens in de buurt van 60.000 euro. Ook een praktische CLA Shooting Brake staat op de planning, maar die zal zich pas later dit jaar laten zien.
Intussen maakt de nieuwe CLA op papier alvast veel indruk. En als je weet dat de huidige A-Klasse niet zal vervangen worden, dan kijk je dus meteen naar de meest bereikbare Mercedes uit de toekomstige cataloog.