Aan een sneltempo blijft Kia EV’s lanceren op de Europese markt. Stilaan maken we ons klaar om de EV5 te verwelkomen met z’n frisse looks, moderne technologie, efficiënte aandrijflijn en werkbaar rijbereik (530 km WLTP).
Terwijl de Sportage recentelijk nog (minimaal) bijgewerkt werd heeft Kia met de EV5 intussen ook een zuiver elektrisch alternatief in de aanbieding. De EV5 SUV is speciaal ontwikkeld met de Europese consument in gedachten. Aldus de marketingdienst combineert deze “een robuust en stijlvol design met veel binnenruimte, moderne technologie en slimme functionaliteit”.
Geheel volgens de verwachtingen is ook de Kia EV5 voorzien van de Opposites United designtaal met een geblokte vormgeving en subtiele LED verlichting. Naast twee uitvoeringen (naamloos en een sportief ogende GT Line) en diverse lakkleuren omvat de personalisatiegids ook drie verschillende velgen (18” of 19”).
Binnenin vinden we comfortabele zetels (met massagefunctie) en duurzame/gerecycleerde materialen terug. De achterbank van de EV5 kan volledig plat waardoor een laadruimte van 2 meter diep ontstaat. Cijfermatig spreekt Kia omtrent 566 à 1.650 liter bagageruimte met nogmaals ruimte voor 44 liter in de frunk. Aan de trekhaak kan je 1.200 kg hangen.
Momenteel spreekt Kia enkel en alleen over een voorwielaangedreven 218 pk / 295 Nm sterke EV5. Deze haalt 100 km/u vanuit stilstand in 8,4 seconden en bereikt bij 165 km/u z’n topsnelheid. Later mogen we nog een krachtigere EV5 verwachten met vierwielaandrijving en 306 pk.
De komst van een volwaardige EV5 GT topversie is reeds officieel toegezegd voor later. Technische details hieromtrent volgen nog maar Kia geeft wel al mee dat deze met 20” velgen zal komen.
Kia EV5 staat op 400V architectuur
De 81,4 kWh (NMC) accupack staat garant voor een actieradius van maximaal 530 km (WLTP). De intelligente energierecuperatie (op basis van realtime navigatiedata) zorgt tezamen met de doorontwikkelde batterijkoeling voor een hoogstaande efficiëntie. Aan een snellader (150 kW DC) volstaan slechts 30 minuten voor een volledige laadbeurt.
Dankzij Vehicle-to-Load (V2L) ondersteuning kan de EV5 energie teruggeven aan externe apparaten (max 3,6 kW AC). Ook Vehicle-to-Grid (V2G) is theoretisch mogelijk maar gezien het uitblijven van een juridisch kader is het nog niet beschikbaar voor praktijkgebruik. Buiten Europa biedt Kia de EV5 ook aan met een compacte LPF batterij maar die verwachten we niet direct in de lokale showrooms te zien.
Hightech en veilig
De EV5 is uitgerust met Kia’s nieuwste infotainmentsysteem dat over-the-air updates, slimme navigatie en een generatieve AI stembediening biedt. Naast twee 12,3” displays als digitaal instrumentenpaneel en infotainmentsysteem prijkt er ook een 5,3” display voor de temperatuurregeling. Drie klimaatzones, Digital Key 2.0, vingerafdrukherkenning en een hoogwaardig Harman Kardon audiosysteem zorgen voor extra comfort en gebruiksgemak. Op veiligheidsvlak komt deze ambitieuze EV SUV met een riant aanbod dat onder meer 7 airbags, versterkte structuur en talrijke rijhulpsystemen (adaptieve cruise control, rijstrookassistentie, 360° camera) omvat.
Details omtrent een Belgische marktlancering (lees: prijzen!) blijven nog even uit. Geheel volgens de logica mogen we deze tussen de EV3 (vanaf 36.890 euro) en EV6 (vanaf 49.990 euro) situeren. Eerder richting die tweede (pakweg vanaf 44.000 euro?) aangezien die EV4 er ook nog tussen moet!