Bentley bereidt zich voor op de lancering van zijn eerste elektrische model in 2026. Om te polsen naar de wensen van de klanten, heeft het merk deze EXP 15 gemaakt. Een designstudie met tal van verwijzingen naar het verleden en een bijzonder interieur.
Bentley heeft naar eigen zeggen wel een idee van wat klanten verwachten van een SUV of een GT, maar de toekomst van de klassieke sedan is wat minder duidelijk. Moet er toch vastgehouden worden aan het klassieke drievolumedesign van de Flying Spur, of toch gekeken worden naar een vierdeurs GT, zoals bijvoorbeeld de Porsche Taycan? Of is een berline op hoge pootjes een betere oplossing, om te voldoen aan de hogere zitpositie? Deze Bentley EXP 15 opent de deur naar wat de Bentley van de toekomst zou kunnen worden. Eentje die trouwens sterk terugkijkt naar het verleden.

De moderne Blue Train
De Bentley EXP 15 is namelijk gebaseerd op de driezits Bentley Speed Six ‘Blue Train’ uit 1930. Die racete in dat jaar met de expresstrein ‘Le Train Bleu’ van Cannes naar Calais. Achter het stuur zat toenmalig voorzitter Woolf Barnato. Het resultaat? De Bentley was al in Londen nog voor de trein in Calais was toegekomen.
De Bentley EXP 15 heeft dus zijn statige design afgekeken van de Blue Train. Kijk maar naar de lange motorkap, waaronder extra opbergruimte schuilgaat wegens geen verbrandingsmotor. Of de rechte grille, die als lichtspel wordt gebruikt, opnieuw omdat er geen frisse lucht dient binnengewerkt te worden. Bentley geeft trouwens geen details over de aandrijflijn van de EXP 15, het blijft immers bij een designstudie. De Britten vermelden enkel dat het een elektrische auto is met vierwielaandrijving.
Drie zitplaatsen en plek voor je chihuahua
Maar ook het interieur van de Bentley EXP 15 gaat voor een ouderwetse lay-out die we vandaag niet meer terugzien in nieuwe auto’s. Het is namelijk een driezitter. En niet op de manier van de McLaren Speedtail of GMA T.50, waarin je met z’n drieën naast elkaar zit. In de EXP 15 heb je aan de bestuurderskant twee zetels achter elkaar. Aan de passagierskant kan je dan weer kiezen om in copilootmodus te zitten, naast de bestuurder dus, of in een loungepositie met meters aan beenruimte. Of om je bagage en/of huisdier mee te kunnen nemen, natuurlijk. De passagierszetel kan zelfs 45 graden draaien om de uitstap te vergemakkelijken. “The art of arrival”, op z’n Brits, zoals het merk eerder al deed voor de Queen.
Nog leuke snufjes in het interieur van de Bentley EXP 15: het infotainment is transparant en toont dus een mooi houten sierpaneel wanneer het is uitgeschakeld. Zeg maar de futuristische interpretatie van het huidige roterende scherm, zoals in de recente Continental GT. In de koffer zitten er dan weer twee klapstoeltjes en een koelkast, ideaal voor picknicks of om in alle comfort naar de plaatselijke polomatch te gaan kijken.
Geen productie, wel hints naar de EV voor 2026
Zoals gezegd, zijn er geen rechtstreekse productieplannen voor deze Bentley EXP 15. Het is een designstudie in de letterlijke zin van het woord, om te onderzoeken in welke richting het merk kan gaan met zijn elektrische modellen. Toch laat Bentley vallen dat “EXP 15 ook hints geeft naar het design van toekomstige Bentley’s, zoals de eerste elektrische wagen van het merk, die binnenkort aankomt”.

