Het is niet de eerste keer dat een tech-gigant luidop droomt en zelfs plannen ventileert over het lanceren van een automerk. Maar heel concreet is het zelden geworden en sommige plannen, zoals de Apple Car, werden intussen volledig afgevoerd. Niet zo met de smartphone-fabrikant Xiaomi dat intussen al twee modellen heeft gelanceerd. En met (veel) succes.
De opkomst van de Xiaomi autodivisie is nog maar heel recent want het aan de basis telecom-merk lanceerde pas vorig jaar, in 2024 dus, hun eerste auto. De Xiaomi SU7, een elektrische sedan uit de middenklasse, kwam meteen verrassend uit de hoek en deed de Tesla model 3 en andere concurrenten op de Chinese markt behoorlijk pijn qua verkoop. Xiaomi zelf claimt dat ze in 2024 meteen 100.000 bestellingen mochten noteren voor het model. Wel lees je op internetfora allerhande verhalen over sommige kwaliteitsproblemen, en dat mag eigenlijk niet verbazen bij de lancering van een allereerste model. Maar dat het model een succes is, en dat de Chinezen snel werk zullen maken van die problemen, dat is duidelijk.
Nieuwe SUV met Ferrari-looks
Enkele weken geleden lanceerde de Chinese tech-gigant een tweede model op de Chinese markt. De YU7 doet wel heel erg denken aan een kruising tussen een McLaren en een Ferrari Purosangue. Het model werd op de thuismarkt massaal positief onthaald en Xiaomi beweert dat ze binnen het uur maar liefst 289.000 bestellingen mochten noteren voor de YU7 die er, daar moeten we eerlijk in zijn, best knap uitziet. Trouwens, omgerekend zou de YU7 ongeveer 32.000 euro kosten. Daar haal je bij Ferrari misschien vier schijfremmen en een kofferset mee in huis.
Laten we het fenomeen meteen bij zijn looks grijpen: de Xiaomi YU7 is geen doorsnee gezinswagen met een groot logo en dito ego. Het is een aerodynamisch gevormde, technisch hyperontwikkelde sport-SUV met bakken karakter. De verhoudingen zitten ook helemaal goed met een design dat van alle kanten kracht en elegantie uitstraalt. Voeg daar negen kleurmogelijkheden aan toe, met klinkende namen als Dawn Pink, Shadow Teal en Titanium Silver, en je krijgt een potente SUV die zich in het verkeer gedraagt als een pauw op steroïden.
Ook binnenin is het pure verwennerij in de Xiaomi YU7. Je wordt getrakteerd op Nappa-lederen stoelen (in verschillende kleuren en optioneel met massage) en een pak gadgets. Zoals bijvoorbeeld de twee draadloze opladers van 80 watt, een ingebouwde mini-koelkast, een Dolby Atmos-geluidssysteem met 25 speakers, een panoramisch scherm met drie Mini LED-displays, de spraakassistent XiaoAi (inclusief een mega cute capibara-avatar) en zelfs een achteruitkijkspiegel met ontspiegelfunctie (heu?). Voor wie nog twijfelt: je kunt je iPhone bedienen met de Action Button, CarPlay gebruiken én je Apple Watch koppelen aan de auto. Meer futuristisch wordt het echt niet.
EV toptechnologie
Onder de vloer schuilt EV-technologie die, net zoals het totaalplaatje, indruk maakt. Xiaomi biedt 3 versies aan: de Standard (achterwielaandrijving), de Pro (vierwielaandrijving) en de Max (vierwielaandrijving met extra spierballen). Het topmodel, de Max, beschikt over een piekvermogen van 690 pk, een koppel van 866 Nm en sprint in amper 3,23 seconden naar de 100 km/u. Daarmee is hij de snelste elektrische SUV op de markt en meteen ook een zucht sneller dan… de Ferrari Purosangue. Hoe dan ook, de YU7 belooft prestaties om alles en iedereen omver te blazen.
De actieradius is al even indrukwekkend. De Standard haalt maar liefst 835 km volgens de Chinese CLTC-norm, wat vertaald naar de Europese WLTP-norm ongeveer 740 km zou betekenen. Daarmee scoort de YU7 alvast tot de top van het SUV-segment. Laden gebeurt razendsnel dankzij de 800 Volt technologie: in 15 minuten laad je genoeg stroom bij voor minstens 500 km. En in 12 minuten laad je de batterij van 10 naar 80 procent. Dat is alvast sneller dan je koffie afkoelt.
Lekker rijden?
Xiaomi claimt ook een rijervaring die niets te wensen overlaat. De YU7 krijgt een dubbele wishbone-voorophanging, een vijf-link achterophanging, luchtvering, Brembo-remmen, adaptieve dempers en zelfs een “Motion Sickness Relief Mode” ontwikkeld in samenwerking met topziekenhuizen. Die instelling reduceert wagenziekte tot 51%. Zelfs de meest misselijkmakende haarspeldbocht in de Alpen krijgt darbij geen schijn van kans.
Ook op vlak van veiligheid ging Xiaomi niet over een nacht ijs. De carrosserie bevat 90,2% ultra sterk staal en aluminium en scoort met een hoge torsiestijfheid. De batterij – een LFP of NMC, afhankelijk van de versie – zit verpakt in een soort van gepantserd omhulsel en is bestand tegen kogelregens. Figuurlijk gesproken wel te verstaan (tenzij je banden hebt met de Chinese mafia). Ook op softwarevlak laat Xiaomi zien dat ze een technologie-gigant zijn. Zo is er een Nvidia Drive AGX Thor-chip van 700 TOPS, 11 HD-camera’s, LiDAR, radars en meer sensoren dan in de gemiddelde ruimtesonde.
Het slimme ecosysteem van Xiaomi, dat je telefoon, je huis en nu ook je auto met elkaar laat praten, is de kers op de taart. De YU7 ondersteunt gebarenbediening, AI-interacties, augmented reality-projectie op de voorruit en – jawel – karaoke zonder microfoon.
En wat met Europa?
Maar gaan ook wij binnenkort een potje “Don’t go breaking my heart” kunnen mee schreeuwen in onze Xiaomi YU7? Je had vast al begrepen dat de eerste twee modellen van Xiaomi zeker het potentieel hebben om potten te breken in Europa. Maar zoals zo vaak moet het recept dan wel op Europese smaak worden gebracht, want wij Europeanen lusten niet altijd een overdosis aan zingende avatars en bijhorende muziekjes bij elke knop die je aanraakt.
Xiaomi maakt er overigens geen geheim van dat ze mikken op een Europese lancering vanaf 2027, en om die voor te bereiden werd alvast een Europees R&D Center geopend in Munchen. Aan het hoofd ervan staat een voormalige BMW-ingenieur, kwestie van de juiste kennis en bagage meteen binnen te halen. Welke vaart het allemaal zal lopen valt af te wachten. Maar niemand zal ontkennen dat dit een merk is dat wij – en met ons heel wat gevestigde Europese merken – maar beter van dichtbij kunnen opvolgen.