Test Mercedes EQB 250: Verborgen parel

28 april 2025BNNY
Test Mercedes EQB 250: Verborgen parel

DE ESSENTIE

Instapper of niet, de vernieuwde EQB250 SUV is zowaar een verdoken parel binnen het zuiver elektrische gamma van Mercedes. De vernieuwde – en eerder rationeel gevormde – Mercedes EQB maakt indruk door zijn veelzijdigheid, het doordacht ruimtegebruik en zijn praktisch gebruiksgemak. Bovendien pakt hij uit met een comfortabel rijgedrag en prima EV-prestatiues. De EQB 250 mag dan wel de instapper van dienst zijn, een leuke configuratie komt gegarandeerd een premium prijskaartje. Maar andere EV’s met zeven zitplaatsen verkopen hun huid nog veel duurder.

 

Zonder twijfel is de G580 EQ dé stoerste telg van alle Mercedes EV modellen, en de EQS de meest luxueuze. Prijsmatig is de EQA 250 dan weer de meest aantrekkelijke. Maar stiekem biedt de Mercedes EQB (codenaam X234) een ijzersterk totaalpakket, zeker na de recente opfrisbeurt.

De EQB werd pas relatief laat gelanceerd (eind 2021) waardoor de klassikale facelift voor de compacte Das Haus modellen best snel volgde. Ingrijpende visuele verschillen zijn er dan ook niet te bespeuren waaruit je kan afleiden dat de EQB nog voldoende fris en fruitig voor de dag komt. Wel zorgen de Black Panel grille (met sterrenpatroon), de doorlopende LED lichtstrook en de gewijzigde lichtblokken voor net wat meer karakter.

Praktisch ruimtewonder met desgewenst zeven zitplaatsen

Binnenin bemerken we naast een nieuw driespaaks stuurwiel enkele minimale aanpassingen op esthetisch vlak en extra mogelijkheden inzake materiaalgebruik en afwerking. Die staat trouwens prima op punt al kan je zeker vragen stellen bij bepaalde minder “premium” keuzes/details.

Terwijl het lijnenspel van een EV vaak uitgesproken aerodynamisch is, primeert finaal toch het gebruiksgemak van de Mercedes EQB. Zo resulteren de geblokte buitenafmetingen (4,68 x 1,83 x 1,65 meter) logischerwijs in een functionele binnenruimte. Bewijs is alvast de ruime koffer, die 495 tot 1.710 liter bagage slikt. Mits opleg (+1.004 euro) komt de EQB zelfs met een derde zitrij die voorzien is van twee wegklapbare stoelen. Volgens Mercedes zijn deze extra zitplaatsen voornamelijk voorbehouden voor kleinere personen (max 1.65 meter), maar finaal is dit toch maar één van de weinige EV’s die 7 plaatsen aanbieden. Dankzij de verschuifbare (én kantelbare) achterbank verloopt de in- en uitstap trouwens relatief vlot, maar met maximale bezetting slinkt het koffervolume wel tot 110 liter. Een trekhaak (max 1.700 kg) is nu ook mogelijk, hetzij enkel op de EQB-versies met vijf zitplaatsen.

MBUX olé olé

De basisversie moet het stellen met slechts een 7” bestuurdersdisplay, in alle andere versies is het 10,25” groot. In beide gevallen loopt het mooi over in het centraal gepositioneerd MBUX infotainmentsysteem dat vlot en doordacht werkt en moderne functionaliteiten omvat zoals DAB+, LED sfeerverlichting, live navigatie (met augmented reality ondersteuning), Apple CarPlay / Android Auto integratie en een achteruitrijcamera.

Mits wat meer budget tover je extra gebruiksgemak en gadgets tevoorschijn zoals een head-up display, een 710 Watt Burmester Surround Sound System (12 luidsprekers), een verwarmd stuurwiel en verwarmde stoelen vooraan, keyless entry en een draadloze telefoonlader.

Beperkt motorengamma

Terwijl er bij de GLB keuze is uit bijna 10 verschillende motorisaties met verbrandingsmotor, is het aanbod bij de vernieuwde EQB eerder beperkt. Zo is er de voorwielaangedreven EQB 250+ (190 pk) met een stapje hoger de EQB 300 (228 pk) en EQB 350 (292 pk) met 4MATIC vierwielaandrijving. Van een elektrische EQB AMG topversie is er geen spoor in tegenstelling tot de 306 pk sterke GLB35 AMG.

Specificaties Mercedes EQB 250+

De zilverkleurige testwagen van dienst was een Mercedes EQB 250+ AMG-Line. Die is voorzien van één elektromotor op de vooras (190 pk en 385 Nm) waarmee je de 100 km/u mijlpaal in 8,9 seconden kan bereiken mocht je dat willen. Bij 160 km/u is het gedaan met accelereren. Het batterijpack is 70,5 kWh (netto) groot en kan je laden aan 11 kW (AC) of 100 kW (DC). Met de nieuwe Plug & Charge functie hoef je ook niet meer te badgen om het laadproces te starten, de EQB en het laadstation kunnen rechtstreeks (via de laadkabel) communiceren. Handig!

Qua verbruik claimt Mercedes dat 15,6 kWh per 100 km (WLTP) volstaat. Tijdens de zonnige testperiode konden we dat cijfer gemakkelijk behalen met een rustige rijstijl. De technische optimalisatie van de aandrijflijn werpt dus duidelijk zijn vruchten af. Spreek je vaker het vermogen en koppel aan, dan zal je natuurlijk aan rijbereik moeten inboeten. Reken op ongeveer 450 km actieradius in de praktijk, Mercedes denk dat je 524 km ver geraakt.

Rijgedrag

De eerder technologische/esthetische facelift heeft geen invloed op het rijgedrag van de Mercedes EQB. De ogenblikkelijke vermogensopbouw van de elektromotor resulteert nog steeds in vlotte prestaties. Fluisterstil, uiteraard, wat eveneens bijdraagt aan het aangenaam en comfortabel rijgevoel. Met 2.035 kg op de weegschaal is de EQB 250 geen pluimgewicht en dat merk je zeker bij lastwissels. Het zwaartepunt ligt wel mooi laag wat, zelfs zonder 4MATIC, voor een geruststellende wegligging zorgt. Dankzij nieuwe sensoren/camera’s kunnen de rijhulpsystemen (zoals de actieve spoorassistent) ook net wat verfijnder reageren.

Prijzen en concurrentie

Afhankelijk van je budget of voorkeur start een EQB configuratie op basis van het Essential Line, Business Line, Luxury Line of AMG Line uitrustingsniveau. Prijsmatig begint het bij 55.055 euro (EQB 250), 63.525 euro (EQB 300 4MATIC) of 68.849 euro (EQB 350 4MATIC). Zo’n EQB 250+ AMG Line kost minimaal 62.436 euro en was in ons geval nog eens aangedikt met 8.000 euro aan leuke extra’s (Premium Pakket, Night Pakket, 19” AMG velgen,…). Ter vergelijking, de benzinslurpende Mercedes GLB is de jouwe vanaf 43.318 euro (136 pk).

Andere EV’s met 7 zitplaatsen zoals de Tesla Model X, Volvo EX90 en Kia EV9 zijn véél hoger (lees: duurder) gepositioneerd. Met vijf zitplaatsen zijn er wel een resem kanshebbers binnen het waanzinnige populaire (premium) EV SUV segment (iX1, iX2, Q4 e-tron, Enyaq, IONIQ 5, EV6, EX40, Model Y,…). En natuurlijk de EQA crossover die bijna 2.000 euro goedkoper is. Rationeel gezien (cfr de praktische inborst) zijn de Renault Scenic E-Tech Electric, Peugeot e-5008 en Volkswagen ID Buzz ook interessante EQB alternatieven.

Plus

  • Ruim en praktisch interieur
  • Afwerking/materiaalgebruik
  • Gezonde prestaties, zuinig
  • Werkbaar rijbereik (450+ km)
  • Aangenaam en comfortabel rijgedrag
  • Moderne veiligheid, rijhulp, connectiviteit, gadgets

Min

  • Beperkte beenruimte 3e zitrij
  • Stevige prijzen … die best wel interessant zijn als je gaat vergelijken
Inkart webbanner Auto idee 1460 x 1460
Mazda_3134_BENL_M6e_1466x2932

Gerelateerde berichten

Bekijk alles
Xpeng G6 en G9 tot 6.000 euro goedkoper als Standard Range

Xpeng G6 en G9 tot 6.000 euro goedkoper als Standard Range

2 oktober 2025Yeelen Möller
Test Cupra Tavascan: oude wijn in een mooie zak

Test Cupra Tavascan: oude wijn in een mooie zak

29 september 2025Yeelen Möller
De Audi A2 wordt 25, maar veel valt er niet te vieren

De Audi A2 wordt 25, maar veel valt er niet te vieren

25 september 2025William