Porsche glijdt dieper in de rode cijfers: wat er misloopt en wat nog kan

27 oktober 2025William
Porsche glijdt dieper in de rode cijfers: wat er misloopt en wat nog kan

DE ESSENTIE

  • Zware verliezen: Porsche AG leed in Q3 2025 een operationeel verlies van €966 miljoen en een winstdaling van 99% op negen maanden, door hogere kosten, afschrijvingen en zwakkere verkopen.
  • Druk op marges: De operationele marge zakte naar 0,2%; vooral de EV-heroriëntatie, importheffingen in de VS en vraagdaling in China wegen zwaar.
  • Strategische koerswijziging: Porsche vertraagt zijn elektrificatieplannen, focust op hybride modellen en bespaart fors om vanaf 2026 herstel te bereiken.
  • CEO: Vanaf 1 januari komt een nieuwe CEO aan boord om het tij te doen keren.

Porsche AG is in het derde kwartaal alweer in de verlieszone beland. De sportwagenbouwer rapporteerde een operationeel verlies van net geen miljard euro, een forse tegenvaller tegenover de 974 miljoen winst vorig jaar. Voor de rest van 2025 is er niet meteen verbetering in zicht. Maar wat brengt de toekomst?

Het gaat al langer moeilijk bij Porsche en drie externe schokken domineren dit verhaal. Ten eerste zijn er de importheffingen in de Verenigde Staten die Porsche dit jaar behoorlijk pijn doen. Ten tweede zijn er de terugvallende resultaten China, Porsches belangrijkste markt, waar de vraag in het luxesegment verzwakt. En ten derde moet Porsche haar elektrificatiestrategie bijsturen met het uitstellen van modellen en het schrappen van eigen batterijplannen. Dat zijn maatregelen die in 2025 een gigantische impact hebben op het resultaat.

CFO Jochen Breckner verwacht pas vanaf 2026 een zichtbare verbetering en kondigde aan dat het dividend over 2025 “significant” lager zal liggen dan over 2024. Tegelijk lopen herstructureringsgesprekken met de ondernemingsraad, met extra besparingen bovenop eerder aangekondigde personeelsreducties.

Moet Porsche de EV-kaart blijven trekken?

Bij ons zie je nog redelijke cijfers als je kijkt naar de inschrijvingen; in een markt die 9% daalt, daalt Porsche zo’n 12%. Niet gezellig, maar niet dramatisch als je de totale markttendens bekijkt. Dat neemt niet weg dat Porsche met haar positionering worstelt. In het topsegment stokt de acceptatie van EV’s en klanten prefereren (voorlopig) krachtige hybrides en verbrandingsmotoren. Het bedrijf kiest daarom voor meer aandrijflijn-flexibiliteit en een langere levenscyclus van ICE-modellen, maar die koerswijziging kost tijd en geld. Intussen moet Porsche het zonder instapper doen, want door het uitstellen van de nieuwe 718 Boxster en Cayman is er nu geen enkele Porsche meer onder de pakweg 85.000 euro. Of de nieuwe 718 finaal ook weer een versie met verbrandingsmotor zal krijgen, blijft voorlopig onduidelijk.

Huidig CEO Oliver Blume moet plaats maken voor Michael Leiters

En de toekomst?

De kernvraag is of Porsche de model-mix en kostenbasis snel genoeg kan herstellen. Vanaf 1 januari wordt alvast Michael Leiters terug ingelijfd als nieuwe CEO. Hij mikt medium-term ongetwijfeld op marges in de hoge enkelcijfers. Om dat te realiseren zullen wellicht prijsverhogingen nodig zijn in de VS om de handelstarieven te compenseren, maar ook een aangescherpt portfolio (meer winstgevende varianten, hybride focus) en een strakkere capex en R&D-discipline. Als de Chinese vraag stabiliseert en de stroom aan nieuwe modellen op gang komt, dan kan de hefboom positief zijn. Van nichemodellen zoals de nieuwe 911 Turbo S zal Porsche alvast niet overleven. Veel zal afhangen van het groeiend succes van de Macan, en van de nieuwe Cayenne die bijna klaar is voor zijn commercialisatie.

De nieuwe Cayenne loopt zich warm voor zijn introductie volgend jaar.
jesco-banner-auto-info-1460x1460px v2
Mazda_3134_BENL_M6e_1466x2932

Gerelateerde berichten

Bekijk alles
Honda toont compacte 0 α SUV en mini-hot hatch Super-ONE in Tokio

Honda toont compacte 0 α SUV en mini-hot hatch Super-ONE in Tokio

30 oktober 2025Yeelen Möller
Opinie: Polestar begint stilaan door te breken, maar er zijn nog valkuilen

Opinie: Polestar begint stilaan door te breken, maar er zijn nog valkuilen

30 oktober 2025William
Suzuki e-Sky: ook kei cars gaan elektrisch

Suzuki e-Sky: ook kei cars gaan elektrisch

29 oktober 2025Yeelen Möller