Korte test nieuwe Mini Cabrio: Kleine auto, BIG smile-leverancier

29 april 2025William
Korte test nieuwe Mini Cabrio: Kleine auto, BIG smile-leverancier

DE ESSENTIE

De Mini Cooper Cabrio 2025 oogt vertrouwd, en blinkt uit met een grondig vernieuwd premium interieur, inclusief opvallend OLED-scherm. Compact en speels, sportief en dynamisch op de weg, maar achterbank en kofferruimte blijven beperkt bruikbaar. De prijs is niet mals per vierkante meter, maar eerlijk per meter rijplezier.

Wie al eens graag topless door het verkeer laveert, stelt helaas vast dat het cabrio-aanbod jaar na jaar zorgwekkend slinkt. Maar gelukkig zijn er nog enkele vaste waardes, zoals de Mini Cabrio die zopas grondig werd vernieuwd.

Alleen, ‘grondig vernieuwd’, wat moeten we daaruit begrijpen? Mini zelf benadrukt dat het om veel meer gaat dan een facelift van de vorige generatie, maar van een volledig nieuw model kan je niet spreken. Eigenlijk doet het weinig terzake. Feit is dat de Mini Cabrio nog altijd kan terugvallen op een stevig (premium) imago en een uitstraling die sympathie opwekt. En met een duidelijke focus op de herwaardering van het interieur, heb je als bestuurder alvast wel het gevoel met een nieuwe generatie op stap te zijn.

Boordplank is de eye-catcher

Aan de buitenkant is de Mini Cabrio niet zo geweldig vernieuwd. Vooral achteraan is de herkenbaarheid met de vorige generatie groot, maar de frontpartij krijgt wel een duidelijke nieuwe stempel met de inmiddels gekende ronde koplampen die ook de nieuwste EV-versie krijgt. Ook de compacte afmetingen van de Mini Cabrio zijn gebleven. Met een lengte van 3,88 meter voelt de Mini Cabrio zich helemaal in z’n element in de stad, al zijn er ook een aantal beperkingen aan zijn gedrongen lichaamsbouw. Zo is deze nieuwe Mini Cabrio officieel een vierzitter, maar laat er geen twijfel over bestaan; in deze Cabrio passen achterin enkel jonge kinderen of mensen met een kleine gestalte. En ook de koffer is nog steeds beperkt en onpraktisch in het gebruik. Eigenlijk is de kleine achterbank een ideale plaats voor een grote sporttas of boodschappentassen.

De blikvanger van de nieuwe Mini Cabrio is natuurlijk het volledig nieuwe interieur. Het nieuwe dashboard wordt gekarakteriseerd door het inmiddels gekende en opvallende OLED-scherm, dat niet alleen esthetisch aantrekkelijk is, maar ook een scala aan functies biedt. De temperatuurregeling is bijvoorbeeld geïntegreerd in het scherm, en de ‘Experience’ instellingen bieden verschillende thema’s die je rijervaring kunnen beïnvloeden, zoals de heerlijke ‘Go Kart’-modus, die je begroet met een luide “WAHOO!” uit de luidsprekers. Kijk, dat soort leukigheidjes toveren direct een glimlach op ons gezicht.

In termen van afwerking zijn de materialen in de cabine van goede kwaliteit, en de keuze voor duurzame materialen is duidelijk een belangrijke gegeven voor Mini, dat ook een ecologisch verantwoorde lederafwerking biedt in de Favoured Trim. Dat leder ziet er trouwens luxueus en kwalitatief uit. En toch zijn er hier en daar enkele harde, glanzende kunststoffen te vinden die de algehele premium-ervaring een beetje teniet doen. Verder niets dan lof over de voorste stoelen, die (optioneel) elektrisch verstelbaar zijn.

Rijervaring: Dynamiek en Prestaties

In een automotive omgeving die steeds vaker overstapt op zware elektrische voertuigen, is het verfrissend om een auto in handen te krijgen die minder dan 1.400 kg weegt. Dat voel je dan ook op een positieve manier als je de nieuwe Mini Cabrio de sporen geeft. Eigenlijk rijdt ie zoals je van een Mini verwacht: direct, met een ietwat stugge vering die je een goed gevoel geeft van wat er onder de wielen gebeurt. Ondanks de eerder harde afstelling is de Cabrio niet oncomfortabel, zelfs niet op een hobbelige weg. De prestaties zijn ook sportief te noemen: de 204 pk sterke Cooper S-variant die we konden testen sprint in 6,9 seconden van 0 naar 100 km/u, en met zijn aangeblazen (met turbo dus) tweeliter motor voelt hij alvast sneller aan dan wat de cijfers beloven. Maar pas op, als je ‘m regelmatig op z’n staart trapt, dan gaat het verbruik ook recht evenredig stijgen met het niveau van het rijplezier.

De zeventrapsautomaat met dubbele koppeling schakelt heel efficiënt (zelfs met dotten tussengas als je kiest voor sommige sportieve Experiences), maar het is jammer dat er geen schakelpaddels aan het stuur beschikbaar zijn voor manueel schakelen, behalve dan in de John Cooper Works-versie.

Conclusie: Is de 2025 Mini Cooper Cabrio een goede keuze?

Als je op zoek bent naar een cabriolet met karakter, veel rijplezier en een hoogwaardig interieur, dan is de Mini Cooper Cabrio 2025 zeker een uitstekende keuze. Hij staat niet alleen garant voor de typische Mini rijeigenschappen, hij kan ook teren op zijn premium genen en tal van afwerkingsthema’s waardoor je hem heel persoonlijk kan aankleden. Natuurlijk zijn de achterbank en kofferbak niet geschikt voor grote hoeveelheden bagage of passagiers, maar voor wie op zoek is naar een leuke, sportieve rit met een open dak, blijft de Mini Cooper Cabrio een topaanbieding vanaf 32.000 euro.

jesco-banner-auto-info-1460x1460px v2
Mazda_3134_BENL_M6e_1466x2932

Gerelateerde berichten

Bekijk alles
BYD Atto 2 DM-i is uniek in zijn soort

BYD Atto 2 DM-i is uniek in zijn soort

24 oktober 2025Yeelen Möller
Van Mercedes naar Renault: Alexandre Malval wordt nieuwe Designdirecteur van het Franse merk

Van Mercedes naar Renault: Alexandre Malval wordt nieuwe Designdirecteur van het Franse merk

24 oktober 2025William
bpost versnelt elektrificatie met Stellantis

bpost versnelt elektrificatie met Stellantis

23 oktober 2025William