Hyundai heeft van het Goodwood Festival of Speed gebruik gemaakt om zijn nieuwe Ioniq 6 N te lanceren. En dat is geen verkeerde keuze geweest, want snel is deze 650 pk sterke elektrische berline zeker!
Zoals we wel hadden verwacht, neemt de Hyundai Ioniq 6 N de aandrijflijn over van zijn SUV-achtig broertje, de Ioniq 5 N. Dat wil zeggen: twee motoren van 238 pk (vooraan) en 412 pk (achteraan), samen goed voor een totaal van maar liefst 650 pk en 770 Nm! Daarmee sprint de 4,94 m lange Koreaan in 3,2 seconden naar 100 km/u en haalt hij een topsnelheid van 257 km/u. De batterij is trouwens 84 kWh groot en kan tot 350 kW laden (10-80% in 18 min.), maar een officiële autonomie weten we nog niet.

Filosofie voor meer fun
Indrukwekkend, maar Hyundai wil dat de Ioniq 6 N meer kan dan alleen snel optrekken in een rechte lijn. Het merk heeft er zelfs een filosofie voor bedacht: ‘Corner Rascal’, ‘Racetrack Capability’ en ‘Everyday Sportscar’. Met andere woorden: een sportwagen waarmee je je kan amuseren op een bochtig weggetje of op het circuit, maar die toch dagelijks bruikbaar is.
Volledig herzien onderstel en virtueel schakelen
Hoe ze dat hebben geflikt? Wel, de Hyundai Ioniq 6 N heeft een volledig herziene ophanging gekregen ten opzichte van de reguliere Ioniq 6. De N staat ook lager op zijn pootjes en heeft een stijver chassis, onder meer dankzij extra verstevigingen, zoals te zien zijn in de koffer. Maar het model rekent natuurlijk ook op de elektronische snufjes van de Ioniq 5 N om zijn koppel optimaal te verdelen, zijn maximale vermogen met een druk op de knop los te laten en om maximaal te kunnen driften. Ook de virtuele versnellingen en het nagebootste motorgeluid zijn aanwezig en zouden beter dan ooit zijn.
Gespierde aandrijflijn in een gespierd koetswerk
Om dat allemaal af te maken, heeft de Hyundai Ioniq 6 N ook een bijzonder sportief uiterlijk gekregen. Het doel was natuurlijk om zoveel mogelijk downforce te genereren. We zien agressieve bumpers met extra lipjes, verbrede wielkasten en vooral een dikke achterspoiler op de kont. Daarmee onderscheidt het model zich al duidelijk van de reguliere Ioniq 6, maar er is nog een eigenaardigheid: de doorlopende lichtstreep op de kont is hier afwezig!
En mocht dat allemaal nog niet sportief genoeg zijn, dan heeft Hyundai ook de nieuwe ‘N Performance Parts’ uitgevonden om jouw 6 N verder te personaliseren. Benieuwd waar ze dat idee hebben gevonden… De prijzen en marktlancering van de Ioniq 6 N zijn helaas nog niet bekend.

