Net als bij de vorige generaties, krijgt de nieuwe Mercedes CLA ook een Shooting Brake-versie met een grotere koffer. Die levert een klein beetje rijbereik in ten opzichte van de berline, maar biedt meer praktisch gemak én een extra ‘party trick’ in de plaats!
Nu de A-Klasse op zijn laatste benen loopt, is deze nieuwe Mercedes CLA de de facto instapper van het merk. En wil je dus een compact model met een praktische koffer, dan ben je op de Shooting Brake aangewezen – toch tot wanneer de nieuwe GLA en GLB worden gelanceerd. Die behoudt een gelijkaardig silhouet als dat van zijn voorganger: de daklijn is nog steeds gebogen, maar rondt wel af in een grote achterklep, in tegenstelling tot de kleine kofferklep van de CLA berline.
Kleinere koffer dan voorganger
Opvallend: de koffer van de nieuwe Mercedes CLA Shooting Brake is kleiner dan die van zijn voorganger. In de nieuwe generatie krijg je 455 liter onder de hoedenplank en 1.290 liter laadruimte met de achterbank neergeklapt. Voordien was dat nog respectievelijk 485 en 1.350 liter. Het goede nieuws? De elektrische CLA Shooting Brake compenseert dat verschil met een 101 liter grote frunk. Dat is groot genoeg voor de laadkabels en nog een flinke rugzak of sporttas erbij.
Beter een ster op het dak dan…
Nog een nieuw snufje van de Mercedes CLA Shooting Brake: zijn panoramisch dak! Dat is niet enkel verduisterbaar met een druk op de knop dankzij een elektrochromatische coating, zoals de mode is tegenwoordig. Het is ook nog eens verlicht met 158 lichtgevende sterren, die in verbinding staan met de rest van de sfeerverlichting! Iets om de passagiers tevreden te houden onderweg, want ook de zitruimte op de achterbank van de nieuwe CLA Shooting Brake is afgenomen ten opzichte van zijn voorganger…
Eerst elektrisch, later hybride
De nieuwe Mercedes CLA Shooting Brake neemt de motoren over van de berline. Dat wil zeggen: hij wordt gelanceerd met twee volledig elektrische aandrijflijnen (CLA 250+ en 350 4Matic), later volgen er ook nog (mild)hybrides. Zowel de CLA 250+ Shooting Brake (met 272 pk en achterwielaandrijving) als de CLA 350 4Matic Shooting Brake (met 354 pk en vierwielaandrijving) worden gevoed door een batterij van 85 kWh netto. Dat levert een WLTP-rijbereik op van respectievelijk 761 en 730 km! Slechts 30 km minder range dan de berline, dus, en ook opladen gaat nog steeds supersnel: tot 320 kW DC. Daarmee tank je tot 310 km autonomie bij in slechts 10 minuten tijd.
We moeten wel nog even geduld uitoefenen om de nieuwe Mercedes CLA Shooting Brake op onze wegen te zien verschijnen. De marktlancering staat pas gepland voor maart 2026, een halfjaar na de berline. En ook de prijzen komen vermoedelijk pas tegen begin 2026.
