Xpeng G6 en G9 update: bliksemsnel laden en mooier interieur

13 juni 2025Yeelen Möller
Xpeng G6 en G9 update: bliksemsnel laden en mooier interieur

DE ESSENTIE

  • Xpeng vernieuwt zijn SUV’s G6 en G9 nu ook in Europa.
  • Opgefrist design en hoogwaardiger interieur.
  • Nieuwe LFP-batterijen op 800 volt met SiC-technologie.
  • Snelste laadsnelheden van de markt: 10-80% in slechts 12 minuten.
  • Bestelboeken gaan open vanaf midden juli 2025.

Xpeng heeft zijn twee SUV’s in het nieuw gestoken. De uiterlijke verschillen blijven subtiel, maar onderhuids verandert er meer: dankzij een nieuwe batterij op 800 V halen de G6 en G9 laadvermogens tot maar liefst 525 kW!

De Chinese constructeur Xpeng is nog maar sinds 2024 op de markt in België, met dank aan invoerder Hedin, maar de kern van het gamma wordt nu al vernieuwd. De tweede generatie P7 konden we vorige maand al ontdekken, nu zijn de SUV’s G6 en G9 aan de beurt. Die krijgen een facelift die niet enkel inzet op een fris uiterlijk en een hoogwaardiger interieur, maar vooral op grensverleggende batterijen.

10-80% in 12 minuten!

Dankzij een nieuwe 800 V-architectuur en halfgeleiders van siliciumcarbide (SiC) leggen de Xpeng G6 en G9 2025 de lat nog veel hoger qua laadsnelheden. Wat dacht je van 10 tot 80% snelladen in amper 12 minuten? Zomaar eventjes de snelste laadtijd van de markt! Opvallend: Xpeng heeft gekozen voor LFP-batterijen (lithium-ijzerfosfaat) in alle uitvoeringen. De meeste merken kiezen voor NMC-batterijen (nikkel-mangaan-kobalt) dankzij hun hogere energiedensiteit. LFP-accu’s zijn echter goedkoper, hebben geen zeldzame metalen nodig en hebben doorgaans ook een langere levensduur.

Kleinere batterij voor de Xpeng G6 2025?

Xpeng verklapt de officiële capaciteit van deze nieuwe batterijen nog niet, maar de vernieuwde G6 en G9 zijn eerder dit jaar al gelanceerd in China. De Xpeng G6 2025 heeft twee batterijopties: 68,5 kWh of 80,5 kWh. Opvallend: het ‘Long Range’-model heeft daarmee een kleinere batterij dan voor de facelift. Dankzij een hogere efficiëntie zou de WLTP-range (570 km voor het oude model) echter niet veel moeten veranderen. En je kan natuurlijk veel sneller opladen! Het vermogen bedraagt nog steeds 218 kW (296 pk), het is niet duidelijk of er opnieuw een Performance AWD-versie komt van de G6 2025.

De Xpeng G9 2025 zou batterijen van 79 kWh en 93,1 kWh moeten krijgen. Dat is vergelijkbaar met het vorige modeljaar. Qua power zou je niets tekort moeten komen: het instapmodel RWD en de RWD Long Range-versie krijgen een motor van 258 kW (351 pk) op de achteras. De Performance-versie met twee motoren krijgt zelfs 423 kW (575 pk)!

Mooier interieur en meer uitrusting

Tenslotte kreeg ook het interieur van de Xpeng G6 en G9 een update voor 2025. De materialen zouden nog kwalitatiever moeten zijn, de sfeerverlichting is nu veel mooier en het stuurwiel is aanraakgevoelig. Dat betekent dat de auto het gemakkelijker herkent wanneer je je handen aan het stuur houdt bij semi-autonoom rijden. De G6 krijgt bovendien massagezetels vooraan, terwijl de G9 voorzien is van een groter panoramadak.

Beide modellen zouden vanaf midden juli te bestellen moeten zijn, maar je kan de nieuwe G6 al gaan ontdekken in Le Mans voor de 24-uursrace dit weekend.

Inkart webbanner Auto idee 1460 x 1460
Mazda_3134_BENL_M6e_1466x2932

Gerelateerde berichten

Bekijk alles
Xpeng G6 en G9 tot 6.000 euro goedkoper als Standard Range

Xpeng G6 en G9 tot 6.000 euro goedkoper als Standard Range

2 oktober 2025Yeelen Möller
Test Cupra Tavascan: oude wijn in een mooie zak

Test Cupra Tavascan: oude wijn in een mooie zak

29 september 2025Yeelen Möller
De Audi A2 wordt 25, maar veel valt er niet te vieren

De Audi A2 wordt 25, maar veel valt er niet te vieren

25 september 2025William