Concept cars zijn vaak veelal designstudies die nooit echt rijden. De Peugeot Polygon Concept is dat niet. Peugeot ziet hem duidelijk als een rijdend laboratorium dat technologieën test die al vrij snel in productie zullen verschijnen. Het compacte prototype (minder dan vier meter lang) geeft volgens het merk een eerste inkijk in toekomstige modellen en innovaties die vanaf 2027 op de markt komen.
Je krijgt niet elke dag de opportuniteit om met een conceptauto te rijden. Het zijn tenslotte unieke exemplaren die door hun dure (handmatige) bouwproces en futuristische technologieën simpelweg ontzettend kostbaar zijn, en dat geldt al zeker voor exemplaren die effectief kunnen rijden. De Peugeot Polygon valt onder die categorie, en wij kropen achter het, nou ja, stuur.

Komt de 205 terug?
Straks meer over dat stuur dat geen stuur is, maar laat ons eerst even kijken naar het design van de Polygon. Op het eerste gezicht lijkt het model een futuristische hatchback uit een videogame, met bijpassende en bijna schreeuwerige LED-animaties rondom de koets. Zijn algemene uitstraling, het lage profiel en de compacte proporties maken meteen duidelijk dat Peugeot hier nadenkt over het B-segment. De begeleiders wilden het niet luidop gezegd hebben, maar dit is een duidelijke hint naar de opvolger van de Peugeot 208. Officieel noemt Peugeot het een technologie- en designstudie, maar het is moeilijk om er geen voorproefje van de volgende 208 in te zien. Maar dan zonder de indrukwekkende vlinderdeuren, uiteraard.

En wie weet wordt dat wel terug een… 205, want de Polygon deed ons denken aan die iconische stadswagen van weleer. Want toen ik rond de auto liep, zag ik hier en daar een subtiele verwijzing naar het verleden. In de proporties en de eenvoud van de vormgeving zit wat mij betreft (al is het misschien onbewust) een vleugje Peugeot 205. Niet letterlijk natuurlijk, maar wel in de manier waarop het design compact, licht en speels oogt. Maar meer dan een persoonlijk buikgevoel heb ik niet om deze bewering te staven.

Het hypersquare stuur: een compleet andere manier van sturen
Tijd om te rijden, want het echte spektakel zit binnenin. Daar draait alles rond het hypersquare-stuur, al is het geen stuur in de klassieke zin van het woord. Peugeot vervangt de ronde vorm door een vierkante controller met bedieningselementen op de vier hoeken. Dat systeem werkt samen met nieuwe steer-by-wire technologie, waarbij er geen mechanische verbinding meer is tussen stuur en voorwielen. De stuurinput wordt volledig elektronisch doorgegeven, een technologie die al jaren in de luchtvaart gebruikt wordt. Het resultaat volgens Peugeot: een extreem directe reactie, hoge precisie bij snelheid en meer comfort omdat trillingen uit het stuur gefilterd worden.

Ook voor het interieur heeft dit gevolgen. Het hypersquare-stuur is volgens Peugeot meer dan een nieuw design: het vormt een nieuwe ergonomische stap voor het i-Cockpit-concept. Met andere woorden: dit is waarschijnlijk de volgende fase van de i-Cockpit zoals we die al kennen uit huidige Peugeot-modellen. En dat is goed nieuws, want door het verdwijnen van de stuurvelg wordt het zicht op de tellerpartij niet langer belemmerd.
Mijn rijervaring: verrassend intuïtief
De Peugeot Polygon is een elektrische concept, maar dat is in deze eigenlijk bijzaak. Hier “draait” het (heb je ‘m?) rond het sturen. Rijden met een vierkant stuur klinkt misschien als een gimmick, maar in de praktijk werkt het verrassend goed. Wat meteen opvalt is hoeveel minder stuurbeweging er nodig is. In de Polygon Concept volstaat ongeveer 170 graden stuurbeweging naar links of rechts om tot de volledige stuuruitslag te komen. Met andere woorden: minder dan één volledige draai van het stuur om van aanslag tot aanslag te komen. Vergelijk dat gerust met een conventionele auto, waar je meestal ongeveer drie omwentelingen nodig hebt van links naar rechts.

Na enkele minuten voelt het eigenlijk vrij natuurlijk. Je handen blijven bijna altijd op dezelfde positie en je hoeft niet langer te “kruisen” met je armen. Het voelt een beetje alsof je een mix bestuurt tussen een auto en een simulator. Kleine bewegingen zijn genoeg om de auto van richting te veranderen. In een stedelijke omgeving maakt dat de auto extreem wendbaar. We hebben ook parkeermanoeuvres getest en ook hier: fluitje van een cent.
Toch heb ik één bedenking. Steer-by-wire is op zich een interessante technologie. Maar het lijkt erop dat Peugeot het voorlopig enkel samen met het hypersquare-stuur wil aanbieden. Persoonlijk zou ik het jammer vinden als die technologie niet ook met een klassiek rond stuur beschikbaar wordt. Het lijkt me zelfs gewoon veiliger, omdat je meer oppervlakte hebt om vast te grijpen in een moeilijke (paniek-)situatie. Niet elke bestuurder zal trouwens meteen klaar zijn voor zo’n radicale interface. Een traditioneel stuur zou de overgang naar steer-by-wire veel toegankelijker maken.

Wat betekent dit voor de volgende Peugeot 208?
Peugeot zelf maakt duidelijk dat de Polygon Concept geen losstaande oefening is. De technologieën die hier worden getest zullen vanaf 2027 in een productiemodel verschijnen. Alles wijst erop dat dat model de opvolger van de huidige 208 wordt. Het hypersquare-stuur zou daarbij als optie beschikbaar zijn, naast een volledig vernieuwde generatie van het i-Cockpit-interieur.
Dat maakt de Polygon Concept meteen een stuk relevanter dan de meeste concept cars. Dit is geen verre toekomstvisie, maar eerder een blik op hoe Peugeot binnen enkele jaren rijden wil heruitvinden.





















