Vandaag is Volvo gestart met de productie van de nieuwe EX60, zowat hét belangrijkste model van de laatste jaren dat de toekomst van het merk moet veilig stellen. Na een moeilijke lancering van grote broer EX90 kan Volvo zich geen problemen veroorloven.
Je voelde de gezonde spanning in de Zweedse Volvo-fabriek van Torslanda nabij Göteborg. In aanwezigheid van een rist hoogwaardigheidsbekleders reed Volvo CEO Håkan Samuelsson de eerste Forest Lake groene EX60 van de productielijn. De man moest uit pensioen terugkeren om de problemen na de lancering van de EX90 recht te trekken, en hij schuwt de vragen daaromtrent niet.

Problemen aangepakt
We vroegen hem of hij er vertrouwen in heeft dat de software van de nieuwe EX90 op punt staat, en er dus geen herhaling van het EX90-scenario zal komen. Samuelsson antwoordde overtuigend, met de glimlach: “Er zijn twee soorten autoconstructeurs die software-defined voertuigen bouwen. Er zijn er die problemen mogen verwachten, en er zijn er die problemen hebben gekend en opgelost. Wij behoren tot de categorie die de problemen hebben aangepakt en achter ons hebben gelaten.”

We geloven hem graag, de sympathieke Volvo CEO en binnen enkele weken zullen we ook voor het eerst de EX60 aan de tand kunnen voelen. Volvo’s software baas Anders Bell bevestigt dat hij goed slaapt in de aanloop naar de eerste testritten: “De software van de nieuwe EX60 is weliswaar gebaseerd op de EX90, maar we staan nu een pak verder dankzij verregaande evolutie, valideringsrondes en testing. We zien ook aan de ES90 dat de software prima werkt, dus ik ben er gerust in dat de EX60 goed onthaald zal worden. Het model zal ook blijven evolueren dankzij over the air updates. We plannen zo ongeveer 4 keer per jaar een belangrijke update uit te rollen zodat onze klanten altijd met de meest recente software rond rijden.”
Eclatant succes
Dat de Volvo EX60 nu al een groot succes is, dat is een understatement. Hoewel Volvo niet de gewoonte heeft om luidop verkoopsaantallen te delen spreekt het Belgische filiaal toch al van enkele duizenden bestelbonnen. Dat mag op zich niet verbazen; er is met de BMW iX3, de Mercedes GLC en nu ook de Volvo EX60 een grote focus op dit segment van de markt en bovendien zijn er een heleboel XC60 rijders die hun oude SUV maar wat graag inruilen voor de nieuwe elektrische EX60. Volvo is trouwens trots dat het prijsniveau van de EX60 niet duurder is dan de recent opgefriste XC60 met plug-in hybride aandrijving.

Ondanks zijn interessante prijszetting vanaf 63.000 euro (zeer aanvaardbaar voor een auto met zulk volume en prima rijbereik) is men bij Volvo blij met de positionering van het model. “De EX60 wordt dé elektrische uitdager in het grootste segment in Europa en zal zowel de elektrificatie, de groei van Volvo en ook onze marges verzekeren.” Aldus nog Håkan Samuelsson. Het hoge aantal bestelling (nog voor iemand een meter heeft kunnen rijden met de EX60) is alvast een opsteker die ertoe heeft geleid dat Volvo de productiecapaciteit zal opvoeren. Zo zorgen de 6.000 medewerkers van de Zweedse fabriek ervoor dat er straks elke minuut één EX60 van de band rolt.
Belgische leveringen nog niet voor meteen
Behoor je tot één van die duizenden klanten die al een bestelbon hebben getekend? Dan moet je niet meteen naar je Volvo-verdeler bellen om de auto in ontvangst te nemen. De productie van de EX60 wordt weliswaar zo snel als mogelijk opgeschaald, maar andere markten krijgen voorrang bij de eerste leveringen. Belgische klanten zullen hun EX60 ten vroegste in september in ontvangst mogen nemen.










