Toyota is aan het World Endurance Championship 2026 begonnen zoals het vorige seizoen werd afgesloten, met een klinkende overwinning. De Japanse constructeur won in het alsmaar boeiender wordende kampioenschap al tal van races en titels, maar werd vorig jaar geklopt door Ferrari. In de openingsrace in Imola werden de rollen weer omgedraaid.
Toyota moest de beste startplaats tijdens de Hyperpole-kwalificatie voor de 6 Uren van Imola op zaterdag nog aan een Ferrari laten, maar zette er wel al een TR010 Hybrid naast. In de race was de nieuwe Japanse bolide wel de snelste en pakte het dit seizoen in Toyota Racing herdoopte team ook, voor het eerst sinds Bahrein in 2023, de leiding in het kampioenschap. Het klopte voor hun eigen publiek dus Ferrari, dat gebeurde met de nummer 8 van Ryo Hirakawa, Brendon Hartley en Sébastien Buemi. Die dankten hun overwinning ook deels aan iets kortere pitstops dan die van de Italianen.

Bijna een dubbelslag
Voor Toyota werd het de 50ste overwinning in de 100ste WEC-race met een hybride aandrijving. Het had voor de Japanners zelfs een dubbelslag kunnen worden, maar de nummer 7 van Kamui Kobayashi, Mike Conway en Nyck de Vries werd voor de tweede podiumplaats en in de regen toch nog nipt geklopt door de Ferrari van Antonio Giovinazzi, James Calado et Alessandro Pier Guidi. De top vijf werd vervolledigd door een Alpine en een BMW.

Het debuut van Genesis
Er werd in Imola ook uitgekeken naar het debuut van Hyundai’s premiummerk Genesis. Het team zag zijn twee auto’s vertrekken vanop de voorlaatste rij, maar liet zich met die van André Lotterer, Mathys Jaubert en Pipo Derani toch regelmatig zien in de race. Verder dan de 15de plaats kwamen ze uiteindelijk niet. De volgende wedstrijd wordt in België gereden, op 9 mei staan de 6 Uren van Spa-Francorchamps op de kalender. Dat wordt dan de laatste ‘oefening’ voor de jaarlijkse hoogmis van het uithoudingsracen, de 24 Uren van Le Mans op 13 en 14 juni.







