Om de stoere Austral extra slaagkansen te geven in het uitdagende SUV segment voorziet Renault enkele interessante nieuwigheden. Aan zijn (bejubelde) praktische kwaliteiten werd gelukkig niet geraakt.
In 2022 presenteerde Renault met enige fierheid de kersverse Austral. Deze compact SUV was de opvolger van de – eerder matig gesmaakte – Kadjar, die op zijn beurt het stokje overnam van de Koleos. Begin 2025 stond de teller op 200.000+ geproduceerde Austral’s en was de tijd blijkbaar al aangebroken voor de traditionele update/facelift. Daarvoor werd er goed geluisterd naar de feedback van pers/eigenaars.
Tezamen met de Arkana en zuiver elektrische Megane E-Tech Electric en Scenic E-Tech modellen is de Austral het Renault speerpunt binnen het populaire SUV C segment. Met daarnaast nog de hoger gepositioneerde (lees: meer luxe, comfort en gadgets) Espace en Rafale modellen.
Renault Austral komt fris en fruitig voor de dag
De hedendaagse Renault designtaal prijkt nu ook op de Austral en is snel te herkennen aan de karaktervolle grille (met 3D patroon) en aangepaste bumpers/achterklep. De lichtblokken (zowel voor- als achteraan) werden in een nieuw jasje gestoken en pronken met een onderscheidende dagrijverlichting/lichtsignatuur. Desgewenst komt de vernieuwde Austral met superkrachtige/intelligente Matrix LED koplampen.
In de personalisatiegids verwelkomen we de Ultramarine Blue en Satin Pearl White tinten. Die laatste is, tezamen met Schist Grey (oftewel matgrijs) voorbehouden voor het sportief ogende Esprit Alpine uitrustingsniveau. Qua velgen draait het om naamloze 18” of knappe 20” Altitude exemplaren. Verder kan je beroep doen op een riant assortiment aan accessoires om je Austral écht uniek te maken, denk aan kleurpacks (neus, bodemplaat, spiegelkappen), instaptreden, dakstangen, verlichte deurdrempels en zelfs een picknick tafeltje.
Hello, is it me you’re looking for?
Binnenin installeerde Renault nieuwe zetels (vooraan) die nog meer comfort bieden, specifiek voor de lenden en schouders. Tevens zijn er nieuwe (gerecycleerde) zetelbekledingen verkrijgbaar. Toch is dé nieuwigheid hier de camera in de A-stijl voor de bestuurdersherkenning. Desgewenst ‘registreer’ je jouw gezicht waarna je als bestuurder automatisch een gepersonaliseerde rij-ervaring krijgt (qua radio/mediavoorkeuren, zithouding, connectiviteit …). Om privacyredenen kiest Renault er voor om de biometrische gegevens enkel lokaal (in de auto dus) te bewaren.
Gebruiksvriendelijke technologie
Achter het ietwat vierkante stuurwiel prijkt een digitaal instrumentenpaneel (12”) met diverse weergavemogelijkheden. Die krijgt het gezelschap van een verticaal gepositioneerd infotainmentsysteem (9” of 12,3”) en head-up display (optioneel). Het volledige OpenR systeem draait op Android Automotive waardoor het niet enkel kleurrijk oogt maar ook vlot en intuïtief werkt. Updates volgen over-the-air en extra functionaliteiten (zoals Waze, Spotify, …) download je gewoon in de Google Play appstore! Uiteraard is de Austral voorzien van draadloze Apple CarPlay / Android Auto ondersteuning, je telefoon (of andere apparaten) kan je opladen met de diverse USB-C en 12V aansluitingen doorheen het interieur.
Niemand minder dan Jean-Michel Jarre (dé synthesizer pionier) creëerde een unieke auditieve welcome sound. Très chic! Dat kunnen we ook zeggen over de voorspellende onderhoudsmeldingen waarmee versleten remmen/banden of lege batterij – op slimme wijze – tijdig aangepakt kunnen worden!
Veelzijdig ruimtegebruik
Ook na de facelift blijft de verstelbare én verschuifbare achterbank behouden. Zo heb je steeds de keuze om voor méér beenruimte of kofferruimte te gaan, zelfs grotere volwassen kunnen daardoor achterin probleemloos zetelen. In de koffer is er plaats voor 527 liter bagage of maximaal 1.736 liter met de neergeklapte achterbank (60:40).
Vive la hybride!
De Renault Austral is steevast voorzien van een geëlektrificeerde aandrijflijn, met de facelift verdwijnt bovendien de (verwarrende en) gekleurde “e” in de type-aanduiding achteraan. De instapversie is de Mild Hybrid 160 motorisatie, die inderdaad 160 pk sterk is. Die rekent op een 1,3-liter viercilinder turbobenzine en 48V milde hybride ondersteuning die helpt waar kan om het verbruik zoveel mogelijk te beperken.
De Austral Full Hybrid E-Tech gebruikt een 1,2-liter driecilinder benzine (130 pk / 205 Nm), elektromotor (70 pk / 205 Nm) en aanvullende hoogspanningsstartmotor (25 pk / 50 Nm). Allemaal tezamen resulteert dit in een systeemvermogen van 200 pk, een 0-100 km/u sprint van 8,4 seconden en 180 km/u topsnelheid. Dit terwijl het verbruik (4,7 liter per 100 km) en de uitstoot (107 g/km CO2) relatief laag blijven. Reken in de praktijk op ongeveer 5 à 6 liter benzine waardoor je met een volle brandstoftank (55 liter) toch richting de 1.000 km rijbereik zal gaan!
Rijgedrag
Jammer genoeg is het met het blote oog minder goed zichtbaar maar Renault trakteerde de Austral op diverse doelgerichte verbeteringen. Zo geniet je van een verbeterd geluidscomfort dankzij extra isolatie, nieuwe deurafdichtingen en reductie van mechanische trillingen.
Wel merkbaar is de verfijnde afstelling van de hybride aandrijflijn. Onder stevige belasting laat de driecilinder zich nog steeds goed horen en heerst er wat twijfel bij de automatische versnellingsbak (met klauwkoppelingen à la Formule 1). Ondanks 200 pk is de Austral weinig tot niet sportief, laat de gelijknamige MultiSense rijmodus dus maar achterwege. Aan een rustig(er) tempo toont de Full Hybrid E-Tech technologie zich van zijn beste kant met een alerte, soepele en vlotte werking. De optimaliseerde dempers zorgen dan weer voor het nodige comfort, zelfs met de grotere velgen.
Optioneel geniet de Austral van 4Control Advanced vierwielsturing wat zowel het rijplezier, de veiligheid als de draaicirkel ten goede komt. Op lagere snelheden (onder 50 km/u) draaien de achterwielen tegen (tot 5°) wat voor extra wendbaarheid zorgt, op snelheid verkrijg je dan weer extra stabiliteit.
Veiligheid is een prioriteit
Met maar liefst 32 (!) rijhulpsystemen doet de Renault Austral er (opnieuw) alles aan om het welzijn van de inzittenden ten alle tijden te beschermen. Gaande van ondersteuning tijdens parkeermanoeuvres, comfortverhogende hulp voor langere (snelweg)ritten en diverse actieve/passieve veiligheid. Na elke rit volgt er trouwens een Safety Score rapport met aanvullend advies om de volgende keer beter te doen.
Ook hier durft het systeem soms nogal “enthousiast” te reageren op (verkeer geïnterpreteerde) snelheidsbeperkingen, verkeersborden en/of de nabijheid van wegmarkeringen (rijstrookassistentie). Renault voorzien gelukkig een My Safety Switch waarmee je deze eenvoudigweg het zwijgen oplegt.
Prijzen
Om onnodige stress tijdens het configuratieproces te voorkomen heeft Renault het Austral gamma vereenvoudigd. Zo is er nu keuze uit drie uitrustingsniveau’s (Evolution, Techno en Esprit Alpine) en twee motorisaties. De Belgische prijzen schommelen tussen 33.500 euro (Mild Hybrid 160 Evolution) en 42.200 euro (Full Hybrid E-Tech Esprit Alpine) in basisvorm.
Naast wat personalisatie (lakkleur, velgen, contrasterend dak …) kan je nog opteren voor diverse packs (Safety, Harman Kardon, Family, Winter (Premium), Vision …). Op de optielijst staan verder nog Matrix LED Vision koplampen, een enorm panoramisch glazen dak en de 4Control vierwielsturing. Reken voor een full option Renault Austral op ongeveer 51.000 euro.
Met tientallen (!) directe concurrenten moet de Austral stevig aan de bak om zich in de kijker te werpen. Om nog maar te zwijgenen van de ruimte SUV keuze binnen de eigenste gammafolder. Misschien verkies je wel eerder zo’n hippe Arkana (vanaf 28.650 euro), Espace (vanaf 41.900 euro) of Rafale (vanaf 44.650 euro)? Ook biedt zo’n Dacia Bigster ook een interessant totaalpakket, zeker wanneer je met een beperkt budget een ruime SUV zoekt!
Conclusie
Neen, de Renault Austral is niet de knapste, scherpst sturende, ruimste of goedkoopste SUV. Wel laat hij, zeker na een deugddoende facelift, bijna nergens steken vallen. Dat vertaalt zich in frisse looks, moderne uitrusting, comfortabel rijgedrag en aangename (zuinige) aandrijflijn. De praktische veelzijdigheid versterkt de aantrekkelijkheid van de ambitieuze Austral.
PLUS
- Frisse looks
- Ruim, praktisch en veelzijdig
- Aangename aandrijflijn (soepel, stil, alert, zuinig)
- Comfortabel
- Hedendaagse rijhulp, veiligheid en connectiviteit
MIN
- Twijfelend/luidkeels onder stevige belasting
- Enorme concurrentiestrijd