Japanofielen, opgelet: het tijdperk van de kei car is aangebroken in Europa! Honda gaat namelijk de N-One e lanceren op ons continent, als Japans alternatief voor de Hyundai Inster, Dacia Spring en consorten.
Honda verklapte de komst van zijn elektrische kei car al met de Honda Super EV Concept, een sportief aangekleed stekkendoosje dat te zien was op het Goodwood Festival of Speed. Ondanks zijn paarse camouflage was het niet moeilijk om te zien wat er onder de wrap schuilging: een elektrische Honda N-One met een sportieve bodykit. De N-One is al sinds 2012 te koop in Japan en zit sinds 2020 aan zijn tweede generatie. Het is de elektrische versie daarvan die nu ook naar Europa komt.
Schattige kei car met praktisch interieur
De Honda N-One e haalt zijn designinspiratie rechtstreeks van de Honda N360, de eerste personenwagen van het merk. Zijn blokvormige design met piepkleine wieltjes is een kwestie van noodzaak, want om aan de fiscaal gunstige kei car-regeling te voldoen, mag een auto maximaal 3,4 meter lang en 1,48 meter breed zijn. De kans bestaat echter dat de Europese Honda N-One e breder wordt dan de Japanse versie, net als bij de Suzuki Jimny.
Honda belooft dat de N-One e een echte “dagelijkse metgezel” wordt. Het interieur heeft een erg vlak en open design, om de zitruimte te maximaliseren binnen zijn kleine voetafdruk. Het dashboard is bijzonder minimalistisch: er is zelfs geen centraal aanraakscherm aanwezig! Je krijgt wel fysieke knoppen voor de airco en de rijfuncties, dus dat is mooi meegenomen. Bovendien kan je de batterij van de Honda N-One e gebruiken als thuisbatterij (V2H). Dat is typisch voor Japanse EV’s, maar toch een zeldzaamheid in dit segment.
Middelmatig rijbereik, maar scherpe prijs?
Veel technische details krijgen we nog niet, die zullen volgen wanneer de Honda N-One e officieel wordt gelanceerd in de herfst. Honda geeft wel al mee dat de autonomie meer dan 270 km moet bedragen. Daarmee zit de N-One e in hetzelfde vaarwater als de Hyundai Inster (327-370 km), Dacia Spring (220 km), Leapmotor T03 (265 km) en BYD Dolphin Surf (220-322 km). Laat ons hopen dat de N-One e ook een vanafprijs heeft van rond de 20.000 euro. Dat zal nodig zijn om te kunnen concurreren met deze compacte elektrische stadswagens.