Renault opent de bestellijnen voor de hippe 5 E-Tech Electric in basisvorm, Five genaamd. Die is met onmiddellijke ingang verkrijgbaar vanaf 24.900 euro. Dit scherp prijskaartje moet helpen de (commerciële) interesse hoog te houden nu steeds meer concurrenten opduiken in het compacte EV segment.
De vroege belofte van Renault om de R5 onder de 25.000 euro aan te bieden, wordt nu ingelost. Voor 24.900 zilverlingen krijg je een basisversie met een kleine(re) batterij van 40 kW waar je WLTP-gewijs 310 km ver mee zal geraken. Reken in de praktijk dus eerder op 220 à 250 km, wat voor vele gebruikers misschien wel genoeg is. Een sprintbom is de Five niet, want met 90 pk zoemt hij in 12 seconden naar 100 km/u.
Weinig personalisatiemogelijkheden
Dat Renault toch eerder mikt op de duurdere versies, dat mag niet verbazen. De instap-Five komt in één versie die wel behoorlijk is uitgerust met onder andere het dubbele OpenR-scherm (bestaande uit een 7″-dashboardscherm en een 10″-multimediascherm), Android Auto en Apple CarPlay, twee USB-C-aansluitingen vooraan, full led-koplampen, een manuele airconditioning, een elektrische parkeerrem en een 60/40 neerklapbare achterbank. De standaard wieldeksels zien er trouwens best wel OK uit.
Qua kleuren is het hippe maar misschien té opvallende Green Pop beschikbaar zonder meerprijs. Wil je liever niet als Kermit de kikker door de stad rijden, dan kan je enkel nog kiezen voor een zwarte kleur die je een schappelijke 550 euro kost. Het interieur van de Five is altijd grijs.
Toch maar een trapje hoger?
Ja, de aanvalsprijs van net geen 25K is zeker interessant, maar toch zouden we aanraden om door te sparen voor de versie met 120 pk en in Techno-trim. Die kost je dan wel 29.900 euro en dan lijkt de stap naar de versie met grote batterij, 412 km rijbereik en meet pk’s (150 stuks) ineens weer een kleine sprong voor 32.900 euro. Keuzestress alom !