Europa is weer een automerk rijker en het komt deze keer niet uit China. Stellantis heeft het licht op groen gezet voor de export naar onze streken van de Dodge Charger, op de Amerikaanse thuismarkt niet veel minder dan een echt icoon.
De Chevrolet Corvette kennen we allemaal wel en de Ford Mustang was hier zelfs een tijdje een relatief groot commercieel succes, maar de Dodge Charger is toch wat minder bekend. Veel exemplaren hebben er op onze wegen nog niet rondgereden, maar voor de jongste generatie kan daar binnenkort misschien toch verandering in komen. Moederhuis Stellantis heeft immers beslist om de auto hier via een select groepje dealers toch officieel te koop aan te bieden, met keuze tussen twee koetswerken en ook twee aandrijvingen.

Kort stukje geschiedenis
Voor wie niet meteen mee is, even een heel kort stukje geschiedenis. De allereerste Dodge Charger (foto hierboven) dateert van 1966 en werd vooral met de reeds in 1968 gelanceerde tweede generatie in Noord-Amerika een van de meest gegeerde zogeheten muscle cars. Zeker toen de auto als Charger Daytona de populaire NASCAR-racerij begon te domineren. Volgende generaties werden wat braver en mikten meer op luxe, in 1978 verdween de naam zelfs uit de Dodge-catalogus. Hij keerde in 1981 terug voor een vrij compacte en… voorwielaangedreven coupé, in 1987 stopte het verhaal opnieuw. De zesde en zevende generaties uit respectievelijk 2006 en 2011 waren vierdeursberlines, die zag (of zie) je in Amerikaanse straten en dus ook films en televisieseries vaak als politiewagens verschijnen.

Twee of vier deuren
Eind 2024 kwam er alweer een nieuwe Challenger, die staat op het STLA Large-platform van Stellantis en heeft op die manier dus toch al een internationaal kantje. Er is deze keer keuze tussen koetswerken met twee en met vier deuren, de eerste variant mag dan ook worden gezien als de opvolger van de Challenger. De auto’s waren er aanvankelijk wel alleen als Daytona met een volledig elektrische aandrijving, maar die wist zowel ‘oude’ als potentieel nieuwe Charger-fans niet meteen enthousiast te krijgen. Zowat een jaar na de lancering volgde er dan ook al een Sixpack-variant met een Hurricane gedoopte zescilinder op benzine.

Snelladen tot 350 kW
Ook Europese klanten zullen tussen beide aandrijvingen kunnen kiezen. Als dus elektrische Daytona is de auto goed voor 536 (als R/T Plus) of 670 pk (Scat Pack Plus), een PowerShot-functie kan daar bij grote nood of dus vooral heel snelle acceleraties af en toe nog eens 40 paarden aan toevoegen. De twee elektromotoren van de vierwielaangedreven auto krijgen hun energie van een batterij van 100,5 kWh, snelladen is mogelijk tot 350 kW en het rijbereik bedraagt maximaal 426 kilometer. Dat klinkt allemaal niet zo slecht, maar weet dus lang niet alle Amerikaanse liefhebbers van dit soort auto’s te overtuigen. Vandaar dus ook de komst van de Sixpack. Die heeft een 3 liter grote zescilinder op benzine, met keuze tussen 420 en 550 pk. Ook die Charger heeft vierwielaandrijving, al kan je alle vermogen met een de RWD-modus ook enkel naar de achterwielen sturen.

Ook Belgische dealers
In Europa zullen alle varianten via een select groepje dealers worden aangeboden, er zijn er ook al enkele in België. Je vindt die via de Find a Dealer-pagina op de voor onze streken bedoelde en dus officiële Dodge-website van invoerder KW Automotive. Reken alvast op prijzen die starten bij zo’n 66.000 euro, btw nog niet ingebrepen. Naar goede Amerikaanse gewoonte worden er ook behoorlijk wat extra’s voorzien die de auto’s er nog wat stoerder doen uitzien, voor de zetels is er zelfs een felrode kleur die Demonic werd gedoopt. Voor snelle beslissers zouden de eerste leveringen al in september kunnen.















