Reuters meent te weten dat Stellantis al vergevorderde gesprekken voert met het Chinese Leapmotor over de gezamelijke ontwikkeling van een elektrische SUV voor dochtermerk Opel. Dat model zou in Spanje worden gebouwd, zo bevestigden diverse “goed ingelichte” bronnen aan het nieuwsagentschap.
Inzake elektrificatie lijkt Stellantis, inspelend op de noden van de markt, een stapje terug te zetten. De Europees-Amerikaanse autoreus focust weer sterker op hybride modellen. In februari kondigde het bedrijf al een aan het terugschroeven van de elektrische plannen gelieerde afschrijving van 25 miljard dollar aan. Tegelijk kan de hoe dan ook wel nog altijd groeiende vraag naar EV’s ook niet worden genegeerd, de deal met het in Europa sowieso al door Stellantis verdeelde Leapmotor zou echter toelaten de kosten en de ontwikkelingstijd voor nieuwe elektrische modellen respectievelijk te verlagen en te verkorten.

50.000 ‘Chinese’ Opels per jaar?
Daarmee kan dan ook nog beter worden ingespeeld – lees: gereageerd – op de Europese opmars van Chinese concurrenten als BYD, terwijl tegelijk de bezettingsgraad van op zijn minst één Europese fabriek kan worden verbeterd. Zo zou de elektrische Opel met Leapmotor-technologie (als Mokka-opvolger?) in het Spaanse Zaragoza worden gebouwd. Het model zou een architectuur met de compacte B10 delen, voor die auto wordt een Europese productie wellicht zelfs al sneller en mogelijk nog dit jaar in Spanje opgestart. De Opel zou tegen 2028 moeten klaar zijn, met de nog eerder bescheiden ambitie er jaarlijks zowat 50.000 exemplaren van te bouwen en dus ook te verkopen.

Ook Alfa Romeo met Leapmotor-technologie?
Leapmotor kan er diverse componenten en in het bijzonder de elektrische aandrijftechnologie (platform, batterij, software…) voor leveren, het koetswerk zal wel door Opel-volk worden ontworpen. Een flink deel van de ontwikkeling zou in China gebeuren, daar wordt zoals bekend wat sneller gewerkt. Renault trok er voor zijn nieuwe Twingo ook naar toe en wist die in minder dan twee jaar helemaal klaar te krijgen. Na de Opel zou er mogelijk ook een Alfa Romeo met (elektrische) Leapmotor-technologie volgen. Een en ander moet natuurlijk nog officieel worden bevestigd, op 21 mei presenteert Stellantis-CEO Antonio Filosa een nieuw langetermijnplan voor de groep.



