Cupra heeft tijdens de IAA in München alvast een tipje van de sluier opgelicht van zijn nieuwe compacte EV: de Cupra Raval. Voorlopig nog gecamoufleerd in een folie met een plattegrond van de gelijknamige wijk in Barcelona, maar duidelijk herkenbaar als de nieuwe instapper in het Cupra-gamma.
Het aantal elektrische nieuwigheden van de VW-groep is bijna niet meer bij te houden en dus kan ook Cupra niet achterblijven. De Raval wordt in 2026 gelanceerd en die gebruikt uiteraard het MEB+ platform met voorwielaandrijving, zoals dat ook het geval zal zijn voor de aanstaande Volkswagen ID.Polo. Beide auto’s rollen straks uit de fabriek in Martorell, Spanje. Cupra krijgt daarmee de eer om het project te leiden dat elektrische mobiliteit betaalbaarder moet maken in Europa.
Compact formaat, sportieve ambities
Met een lengte van 4,04 meter mikt de Raval duidelijk op de stad, maar Cupra wil dat je er ook plezier mee beleeft buiten de stadsomgeving. Elke versie krijgt een sportief onderstel dat 15 millimeter lager ligt, progressieve besturing en ESC Sport. De topversie wordt de Raval VZ met 226 pk, en die gaat nog een stapje verder met kuipstoelen, adaptieve sportvering en een elektronisch sperdifferentieel. Met 19-inch wielen en brede 235-banden oogt hij in elk geval behoorlijk dynamisch, helemaal in lijn met het DNA van Cupra.
Qua design kunnen we weinig afleiden uit de bestickerde concept die Cupra ons hier voorschotelt. Of toch? Want we zien toch duidelijke gelijkenissen met de Raval Concept Car die we al in 2023 te zien krijgen. De foto’s van dat model (uit 2023 dus) verklappen alvast meer dan het laatste plaatje.
Meer dan alleen power
Naast prestaties belooft Cupra ook moderne assistentiesystemen, zoals Travel Assist, verkeerslichtherkenning en een 360°-camerasysteem. Laden kan via DC-snellaadpunten, en er komen meerdere batterij- en vermogensopties. Over een exacte actieradius en prijzen bleef het in München nog stil.
De Raval beleeft zijn wereldpremière in 2026, precies in het jaar dat Cupra zijn achtste verjaardag viert. Met de Raval wil Cupra laten zien dat elektrisch rijden niet saai hoeft te zijn. Maar of de compacte EV ook écht de beloofde sportieve rijervaring levert, ontdekken we pas zodra de camouflage eraf mag.